Lite av varje

I fredags var Lasse ute på restaurang med tidigare arbetskamrater. Han kom hem efter några timmar, trött men mycket, mycket glad. Han var lika glad när han vaknade i lördags morse. De hade haft så roligt och kollegorna, som känner till vad han drabbats av, var så glada att han kunde vara med. Efter maten drog musiken igång på restaurangen. Vi visste inte ens att de spelade musik där. Men då var middagen över och Lasse var redo att åka hem så det gjorde han. Han var så trött så det susade i hela huvudet och i lördags var han varit helt slut. Men tycker själv att det var värt det och det är ju huvudsaken. Att bli trött är inte farligt och vi har inget planerat under helgen så han kan slappa i soffan hur mycket han vill och önskar. 

Huvudsaken är att han hade så roligt, för att ha roligt är också medicin på sitt sätt. Jag är så glad för hans skull. 

I lördags eftermiddag åkte jag med syrran till Erikshjälpens loppis. Det var kul och den loppisen är väldigt välordnad och bra. Jag hittade lite av varje, fyllde på barnboksförrådet här hemma med en Pippi-bok och sen hittade jag en höstjacka som var helt i nyskick. Inte ens använd, tror jag, eller i så fall bara ytterst få gånger. Den passade mig perfekt och var väl värd de 125 kr den kostade. Jag har haft planer på att köpa en ny jacka då min förra gav upp sista sucken i våras, men har inte orkat springa i affärer och leta. Jag är ingen shoppare och hatar faktiskt att ränna runt i butiker. Vi tillbringade en bra stund där på loppisen och var trötta i huvudet av allt tittande när vi kom hem. Men det var en trevlig eftermiddag. 

Vi bestämde oss också för att boka bord på stor loppis som arrangeras här i stan om en månad. Jag har ett flertal lådor i källaren med sånt som ska säljas sen maken och jag städade förrådet under pandemin. 

I söndags fick jag ringa onkologavdelningen eftersom Lasse kände sig ostadig och lite yr. De höjde kortisondosen, vilket vi fick göra även för två veckor sedan. Strålningen kan ge sådan effekt så det är inget oroande. Söndagsmiddagen blev vanlig, hederlig korv med mos! Lasse, som har lite försämrat smaksinne nu, hade hittat en lite mer kryddig korv som föll honom i smaken. Själv nöjde jag mig med helt vanlig grillkorv. 




"Swisch", sa helgen och sen var det måndag igen. Jag vaknade och kände mig helvissen! Matt och smått illamående. Väldigt otrevligt. Lasse åkte iväg på strålningen och när han kom hem igen åt vi frukost. Jag nöjde mig med yoghurt och te eftersom jag fortfarande inte mådde vidare bra. Sen sov jag en stund. När jag vaknade hade jag i alla fall slutat må illa, men jag var medvetslöst trött. Tur att Lasse hade en bra dag! Han tog hundpromenaden ensam. Känns inte bra, men jag var helt slut och hunden måste ju ut. Det blev vila hela dan för mig och jag somnade i soffan gång på gång. Först framåt kvällen kände jag mig lite bättre och i morse var jag som vanligt. Kanske någon konstig stressreaktion, inte vet jag?

Idag har vi haft en fullspäckad dag. Insåg redan på morgonen att den blivit lite för fullspäckad så jag valde att skippa dansen idag. Lasse var såklart trött efter gårdagen, så jag tog hundpromenaden. Åkte till en fin park i närheten där det alltid är vackert oavsett årstid. 





Väl hemma igen var det dags att ge sig av till strålningen. Hem igen, hann med det jag inte orkade göra igår som att vika in tvätten, köra igång diskmaskinen och vattna blommorna och sen iväg för att äta lunch. Det blev kålpudding för Lasse och fisk till mig. Gott var det, tyckte vi båda. 





Därefter gick vi till vårdcentralen för tisdagar är provtagningsdag för Lasse. Hem och mata hunden och iväg igen, denna gång med hund, för att hämta ett litet barnbarn på förskolan och vara hemma med honom tills pappa kom hem från jobbet. 

Nu har vi sjunkit ned i soffan. Jag har beställt veckans mat som ska hämtas i morgon och sen blir det inte många knop gjorda. Lite tv och stickning bara. 

Kommentarer

  1. Säkert en stressreaktion för dig ….T fick sluta med kortisontabletterna när han strålades ..däremot fick han äta sin dos fram till den..blir kanske ny dos när vi får tag på läkaren förhoppningsvis hör de av sig nästa vecka. Är så less på alla tumörer nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det! Tumörer är ett jävla elände. Han kanske borde äta kortison nu när svullnaden ökat?

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en