Helgen som var och dagens "äventyr"

I lördags tog jag mig samman och höststädade balkongen. Packade in en kruka i bubbelplast i förhoppning om att den klarar sig ute i vinter. Det funkade förra året, så det går nog bra. 

Slängde några ruskigt fula krysantemum som gjort sitt. 

Klippte ned begonian, tog upp knölarna och la dem i papperspåse fvb till källaren den de får "sova" några månader. 

Sen klippte jag ned krukrosorna och satte ihop dem i en större kruka. Få se om de klarar vintern där. Några små rosor och knoppar var så fina så de fick plats i minivaserna inomhus. 



Efter det blev det att ta rätt på tomma krukor och amplar, dammsuga balkongen och "sanera" köket från gammal jord och avklippta växtdelar. 

Kände mig nöjd med slutförd uppgift. 

Snart är det dags att plocka fram amaryllislökarna ur kylskåpet och börja driva upp dem inför julsäsongen. Få se om jag lyckas bättre i år, förra året blommade de först efter nyår. 

I söndags var vi på kalas hos ett barnbarn som fyllt år. Jättekul att träffas lite och Lasse orkade vara med i flera timmar. Trött var han när vi åkte hem, men det är ändå bra och roligt att komma ut och umgås lite. Magen är fortfarande inte ok, så det tar förstås ner honom en del. Besvärligt med magar som krånglar!

Idag var det strålning igen och första gången som maken åkte sjukresa. Innan har barnen och jag turats om att köra men det känns ju bra att slippa vara så beroende. Det funkade finfint, så vi kör vidare på det nu. Detta med sjukresor var förresten en hel vetenskap att sätta sig in i. Massor av information, mycket att ta in och rätt rörigt, tycker vi. Men nu är vi igång med det i alla fall. Lär komma upp i högskostnadsskyddet på mindre än två veckor så ofta som Lasse måste resa nu. 

Han kläckte en finfin idé idag också, mannen min. Eftersom vi nu inte lägger pengar på vare sig shopping eller resor föreslog han att vi skulle käka lunch ute ett par gånger i veckan. Detta för att det underlättar mycket och för att jag har mycket lättare för att äta mat som någon annan har lagat. (Se förra inlägget om min dåliga matlust)

Så idag gick vi till 2:a våningen, en lunchrestaurang som ligger i närheten och som t o m har pensionärsrabatt mellan kl 13-14. Det blev kött för Lasse och fisk för mig. Riktigt gott och lugn och skön miljö. Toppen! 


Stekt torsk med dansk remouladsås. Mums! 



Kalvfärsbiff med grönpepparsås och "någon röra" med dijonsenap. Mums, tyckte maken! 



I morgon blir det provtagning för oss båda två eftersom jag lämnar prover till Hematologen varje halvår. Har en komponent i blodet som heter MGUS, men den gör inget väsen av sig. Så gemensam promenad till vårdcentralen får det bli. 


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en