Diverse vårdbesök



 22-09-19 

Möte med rehab-teamet idag. Det var ett väldigt bra möte! De frågade massor om oss, vår nuvarande situation och Lasses mående. Sen berättade de lite om sina respektive professioner. Tillsammans konstaterade vi att vi inte behöver så mycket hjälp i nuläget och att det heller inte är läge att gå in med fysisk träning och annat eftersom Lasse är så trött och det är mycket nog att hålla reda på nu när strålningen börjar. Vi fick deras telefonnummer och en ny tid om ett par månader för att kolla av läget. Vi få förstås gärna ringa innan dess om något hjälpbehov uppstår.


22-09-20 

Kuratorn idag. Vi bytte kurator eftersom den förra, som vi visserligen fick bra kontakt med, hade så ont om tider för oss. Vi hade bara träffat honom en gång, så det kändes som att vi ändå inte hunnit etablera kontakt riktigt. Kuratorn vi träffade idag var en trevlig och sympatisk kvinna. Vi pratade mest om läget och hur vi hanterat livet sedan vi fick besked om Lasses cancer. Hon berömde vårt sätt att ta itu med detta på flera olika plan. Sen pratade vi lite om Lasses känsla av hjälplöshet och att det är jobbigt för honom att vara beroende av hjälp med olika saker. Vi kände inget behov av någon mer gemensam tid hos henne just nu, men däremot fick jag en egen tid om en månad, på min egen begäran eftersom jag känner behov av att prata av mig. När vi åkte därifrån sjönk Lasses humör ordentligt. Jag förstod inte riktigt vad som hände och han blev väldigt tyst. Men det var det här med avsaknad av självständighet och att känna sig beroende som blev så aktualiserat av samtalet, visade det sig senare. Jag kan förstå hur jobbigt detta är men jag känner också stor maktlöshet. Jag har frågat honom om det är något jag kan göra, men det är det inte. Han har varit låg och tyst hela eftermiddagen och kvällen. Stämningen här hemma har känts oerhört tung och jobbig. Antar att sådana här dagar kommer lite då och då. Tror vi får leva med det, men jag får ont i magen av detta. Ingen av oss mår förstås bra, men det är ju ingen mänsklig rättighet att må bra hela tiden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en