Då var det dags igen

 Tio dagar blev det hemma för Lasse denna gång. Han började må lite bättre, vi kände oss försiktigt hoppfulla men nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Kanske rent av minus ett?

Kl 03.00 i natt vaknade jag av att Lasse jämrade sig. Jag steg ur sängen och gick till hans rum. Vad det var som gjorde ont var inte så lätt för honom att förklara men till slut förstod jag så mycket som att han hade ont i magen på höger sida. Jag tryckte på larmet och nattpatrullen kom. De kollade ett och annat och ringde sen på hemsjuksköterskan som också kollade, mätte temp, puls och blodtryck och kallade på ambulans. 

Under tiden ökade Lasses smärta allt mer och det var helt olidligt att stå maktlös bredvid och se honom få mer och mer ont! 

Ambulansen kom och gav morfin direkt. Därefter blev det transport till akuten. Läkaren kom tämligen omgående, ordinerade mera smärtlindring och skrev remiss till röntgen. Prover togs och det märktes på älsklingen att den starka smärtan började klinga av. Tarmvred trodde läkaren efter sin första undersökning. 

Så kom de och körde iväg Lasse till röntgen. Därefter fick vi vänta och vänta, men Lasse sov mest, helt slut och äntligen smärtfri, tack och lov. Ca kl 9 fick han en ny dos morfin och en timma senare kom läkaren tillbaka och meddelade att något tarmvred var det inte fråga om, utan brusten gallblåsa. 

Hur mycket ska stackarn behöva råka ut för och genomlida?! Det här är helt fruktansvärt. Han får ju aldrig en chans till återhämtning. 

När det stod klart att han skulle läggas in på KAVA, bedömas av kirurg och få behandling tog jag mig hemåt efter ca fem timmar på en hård stol. Helt darrig av hunger och trötthet. Det fick bli taxi hem. 

Svägerskan hade redan på morgonen hämtat hunden och han får stanna hos henne till i morgon. 

Lasse har nu fått ett dränage för att leda bort gallan och även antibiotikadropp. Han sover mest, helt utmattad och kraftigt smärtlindrad. Jag åker dit i morgon förmiddag för att vara där när ronden kommer så jag får veta lite mera. 

Själv är jag så slut att jag knappt orkar känna något mer än stor sorg över situationen och förstås oro för framtiden. Hur mycket klarar en redan så sliten kropp av egentligen? 

I kväll blir det en insomningstablett och sen hoppas jag att natten ger återhämtning nog att orka vidare. 

Tänk på oss, håll tummarna eller be eller vad som helst! 

Lägger in några tidigare tagna bilder på mera sjukhuskonst, bara för att. 






Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en