Om pepparkaksgubbar, generaliseringar, Martin Melin och traditioner

 
 
 
 
 
Att skriva ett blogginlägg om invandrarfrågan känns ungefär som att balansera på slak lina! Jag tvekade länge, kan jag säga, men det känns ändå som att jag har lite att skriva om detta.

Det har varit flera debatter med invandraranknytning ur olika perspektiv den senaste tiden. En av de mer uppmärksammade handlade om förbudet av pepparkaksgubbar i luciatåget på en skola i Laxå. Helt uppåt väggarna enligt min mening, men så ändrades åxå detta beslut, tack och lov. Att nån ens kom på idén förundrar mig dock mycket!

På facebook cirkulerar en skylt som en del gillar och delar. Där står det "Invandrare får 12500 i bonus för att lära sig svenska,,,"
Detta är, i mitt tycke, en grov generalisering skapad för att öka rasismen. För texten upplyser inte om hela sanningen. Sanningen är att en invandrare kan ANSÖKA om att få en bonus på MAX 12000:- OM personen i fråga lär sig svenska inom en viss tid och uppnår ett visst resultat, enligt givna kriterier. De där orden ansöka, max och om finns dock inte med i texten utan den är skriven så att man ska tro att alla invandrare som lär sig svenska någorlunda får 12500 spänn i näven bara så där utan vidare. Jag är emot att sådana halvsanningar sprids eftersom dessa bara späder på fördomar och ökar klyftorna.
OM vi över huvud taget ska ha en bonus för att lära sig språket här är dock en helt annan diskussion, som jag inte tänker ge mig in på i nuläget.

"Kändispolisen" Martin Melin har skrivit ett blogginlägg som det stormat rejält kring: http://martinmelinblogg.se/da-sa-det-sista-om-invandringen-pa-bloggen-for-nu/ 
Inlägget har fått både burop och applåder.
Till vissa delar håller jag med. Vissa saker han skriver är förnuftiga, tycker jag. När det gäller kriminalitet bland invandrare gör han det dock lite väl enkelt för sig, för hans idé kommer aldrig att funka i praktiken. Var ska gränsen dras för utvisning? Det är en delikat fråga att debattera.
 
Dessutom ifrågasätter jag detta med den höga kriminaliteten bland invandrare och nu är jag ute på tunn is här för jag har inga siffror att komma med. Men även om det är så att de flesta som begår brott i Sverige heter något annat än Johansson, är dessa "icke-Johansson" verkligen invandrare som kommit hit från krig och elände med sina familjer?
Har vi inte ett oändligt mycket större problem med ligor från andra länder som kommer hit på "brottsturnéer" och sen drar ut ur landet igen? Ett problem som blivit enormt mycket värre med EU´s öppnade gränser? Jag har en bestämd känsla av det och om det är så har det noll och ingenting med invandring att göra. Men det är min känsla,,, rätta mig om jag har fel, men då vill jag se fakta, inte fördomar och antaganden!

Problemen med invandringen ligger till stor del i vår invandrarpolitik och framför allt i partiernas rädsla att debattera frågan, undantaget SD då, som dock hoppar i galen tunna titt som tätt och inte framstår som särskilt seriösa i mina ögon. Men det faktum att SD tar upp frågan, gör att de vinner röster och beundran, samtidigt som övriga partier förlorar på att försöka tiga ihjäl det hela.

För visst finns det problem! Det ska vi inte sticka under stol med. Men det finns en vansinnig massa fördomar åxå,,, och rykten och grundlösa påståenden från båda håll. Vi är alla människor och har mycket gemensamt, det ska vi inte glömma. Men vi är åxå människor från olika kulturer, religioner och traditioner och det är skillnaderna som åtstadkommer gnissel i maskineriet. När något som är viktigt för mig är en struntsak för dig. När något jag säger eller gör av gammal vana, blir en personlig förolämpning för dig.

I många fall ska människor samsas trots att vi verkar komma från olika århundraden! För glöm inte att vi svenskar, här i Sverige, för längesen hade traditioner som sa att det ansågs oanständigt för kvinnor att visa vaderna och att inte täcka håret med en huvudduk. Och många, många svenska flickor har stötts ut, dödats eller känt sig tvingade att "gå i sjön" för att de blivit gravida utan att vara gifta. Det var en stor skam för släkten förr. Men det är mycket längesen och de flesta verkar ha glömt detta och vi förfasar oss (med rätta!) över att andra kulturer har dessa traditioner, trots att vi haft dom själva, för längesen. Vi har haft tider då tvångsgiften och resonemangsäktenskap inte var ovanliga, tider då vi högg handen av den som stulit och då spöstraff fanns med på straffskalan. Tider då husbonden hade rätten och skyldigheten att slå både kvinnor, barn och tjänstefolk. Och vi ska inte tala om våra vikingar som brände, mördade och våldtog på sina plundringståg!

Nu säger jag INTE att något av detta är rätt och acceptabelt, det är åxå därför vi slutat med sånt i Sverige för länge, länge sen. Men vi ska inte glömma vår historia och tro att vi är bättre än andra. Vi har bara kommit längre på vägen. Och vi ska inte ha tillbaka sånt här i vårt land. Det må vara hur mycket tradition som helst i andra kulturer men att ta med sig det till landet man flyttar till,,, nej! Absolut inte!
Här ska inga kvinnor dödas för att de anammar vårt sätt att leva och här ska inga barn slås till lydnad. Vi är färdiga med sånt i Sverige!

Däremot tycker jag att vi ska äta pepparkakor och även sjunga om dom och fira Lucia oavsett om Lucian i fråga är svart, vit, röd, gul, mörkhårig, ljushårig, rödhårig, korthårig, långhårig och har snopp eller snippa. Och jag tycker vi ska sjunga "Den blomstertid nu kommer" i kyrkan på skolans sommaravslutning. Det går alldeles utmärkt att gå in i en svensk kyrka även om man har en annan religion. Det funkar om man är ateist åxå,,, jag har provat. ;) Jag dog inte och jag tror ingen annan gör det heller faktiskt!
Och vi ska fira midsommar som är en fin tradition om än hednisk,,, konstigt att inte kyrkan försökt förbjuda den helgen för längesen förresten? Och vi ska vifta med svenska flaggan på våra flaggdagar, för det faktum att vi viftar med den betyder inte att vi tycker att alla andra länder är sämre! Kort sagt,,, vi ska hålla på våra traditioner i Sverige men inte stänga ute andra från dem. Traditioner som är av den trevliga arten ska vi dela med oss av, de andra kan vi klara oss utan!

Vi, både svenskar och invandrare, måste ha urskiljning i det som stör oss! Om Muhammed från Iran vill lägga ut sin bönematta x antal ggr per dag i sitt vardagsrum och be till sin gud är det helt ok med mig. Varför skulle jag reta mig på det? Och om jag väljer att hoppa groda runt en lövad stång och gå i kyrkan på julottan så bör detta vara ok med Muhammed. Om någon däremot sticker kniven i någon eller sparkar sönder busskuren är det inte ok oavsett om personen i fråga heter Johansson, Virtanen, Smith, Abdullah eller Singh.

Och sen tycker jag att våra politiska partier ska våga prata öppet och rakt om invandringen, för att tiga ihjäl något som många upplever som ett vardagsproblem funkar inte. Det leder bara till spekulationer, rykten och ännu mera fördomar. Vi behöver saklig information och fakta, både svenskar och invandrare!

Ja, det var väl allt från mig i nuläget. :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en