Julstök?






Nu är tiden för julstök igång och folk bakar och lagar mat och fixar och fejar och pyntar och köper klappar m.m.

Numera känner jag mig rätt "laid back" när det gäller sånt och det känns finfint.

Annat var det när barnen var små och då var det även väldigt roligt att julstöka. Vi gjorde julgodis och bakade pepparkakshus och pyntade och två granar skulle vi ha, en på första och en på andra våning i villan. :) Och julklappsinköpen var av det större slaget. Och sen skulle det städas förstås. Med tre små barn behövdes det städas ofta! För att få det att se fint och städat ut på julafton städade jag således det sista kvällen före och var klar någon gång efter midnatt, då jag stupade i säng i huset som luktade såpa och rent och gran och skinka. Följden blev att jag på julafton var helt slut. *S* Särskilt som ett av barnen led av svår "julhysteri" och alltid väckte mig ca kl 5 på julaftons morgon för att fråga om inte tomten skulle komma snart. *S* Jag tror att jag, under femton års julaftnar, aldrig lyckades se Kalle Anka på teve, för då hade man käkat lunch och bänkade sig i soffan, barnen var lugna och då somnade jag.

Numera är jul en mer avslappnad företeelse som sagt. Jag känner att jag liksom gjort mitt när det gäller julfrossa.

Det hela är mycket enkelt. Första advent byter jag gardiner i köket oavsett om fönstren är rena eller ej. Eftersom de flesta har annat för sig över jul än att glo på mina, ev smutsiga, fönster är det inte så himla noga med det, tycker jag. Och förresten är det maken som är fönsterputsare här hemma och fönstren blir således putsade när herrn i huset känner för att putsa fönster och inte för att det är jul eller påsk eller annat.
Sen tar jag en sväng till källaren och hämtar upp ljusstakarna som sen ställs i fönstren. Snabbt fixat.
I förbifarten rycker jag med mig halmhjärtat som jag hänger upp på den alltid närvarande spiken i ytterdörren.

Sådär,,, nu är det färdigt! :)

Ja och så när det börjar närma sig julafton städar jag väl så att det ser hyfsat ut och lagar lite käk,,, gröt brukar jag koka,,, och slänga in mina marinerade revbensspjäll i ugnen. I år pratar maken om att han ska göra köttbullar. Låter trevligt,,, jag hatar att rulla köttbullar. *S*
Sen köper vi väl lite prinskorv, skinka, bröd, dricka, nån god ost och lite annat mumsigt så är jullunchen i hamn. Godis åxå ja,,, det finns på ICA. ;)

Några julklappar ska köpas åxå,,, några,,, inte många alls. :)

Och sen umgås vi! Julen för oss börjar några dagar före julafton med barn som kommer hem. Vi går ut på restaurang tillsammans, maken, jag, alla åtta barnen med respektive samt lilla barnbarnet. Det är julens höjdpunkt för mig! :) Mätta och nöjda går vi sen hemåt och spelar julklappsspelet där alla bidrar med mer eller mindre seriösa julklappar.
På julafton blir det i år julbrunch för alla intresserade barn m.fl. och sen blir det förstås Kalle Anka, besök hos syster och julklappsutdelning.

Och sen kommer juldagen, matkomans dag, när man bara slappar och gör ingenting.

Avslappnad, som sagt. :)

Kommentarer

  1. oj vad mycket du gör...själv tar jag det mer lugnt :-) putsar inga fönster o byter inga gardiner direkt inga stakar i fönstren heller o ja det blir en julklapp till F men inge mer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du? *S* Jämfört med många andra och med vad jag gjorde förr gör jag ingenting, tycker nog jag. Putsar fönster gör jag ju inte heller, som jag skrev ovan. ;)

      Radera
  2. Precis på samma vis förbereds julens ankomst här, enda skillnaden är att vi åker till syrran på julafton och äter gott och spelar familjespel.
    Kalle och hans vänner är det lite si och så med, tittar med ett halvt öga.
    Förr firade vi Cat på juldagen och Linda H på annandagen och oss själva den 29:e, men även det är annorlunda nu för tiden.
    Vi ligger hemma och navelskådar och äter det som finns i kylskåpet, typ en julskinka och lite prinskorv.
    Stor kram på er!

    SvaraRadera
  3. Hihi ja jag tycker du gör mycket...jag jobbar in i det sista och julafton hoppas jag blir hos mor o far ...kanske den sista han som alltid stått i köket o donat fixade bara det delvis fööra året i år blir det nog inte alls...jag hoppas vi kan få till ett typ knytkalas att jag tar med mig lite mat...sen är förhoppningsvis Johan hemma ett tag men åker tidigt på nyårsafton,.....jag hoppas få tre dagars sem men är inte 100 på det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har alltid knytkalas på julen. Det är enklast så och ingen behöver stressa om vi fixar lite var. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en