Sagan om Pluttrik


Det var en gång en liten man med stora, vackra bruna ögon. Vi kan kalla honom Pluttrik. Han tyckte väldigt mycket om makt och ville ha mer av den vanan, så han bestämde sig för en karriär inom politiken.

Sakta men beslutsamt arbetade sig Pluttrik framåt genom att slicka uppåt och sparka neråt. ”Men hur ska jag få den stora massan att lyssna på mig?”, tänkte Pluttrik. Han funderade länge och till slut kom han fram till att gamla beprövade metoder var bäst.

”Om man vänder folk emot varandra, får dom fullt upp med det och tänker inte så mycket på annat”, var Pluttriks lysande idé. Och han tänkte vidare: ”Men hur skulle detta gå till? Här gällde det att vara taktisk. Kan man peka på en grupp och säga att dom gör fel och att det är dåligt för landet? Jo, det kan man ju,,, men vilken grupp? Invandrarna? Nä, det är en dum idé, det lyssnar inte folk på och förresten blir man stämplad som rasist och då får man dåligt rykte. Nä, det måste vara nån grupp med mindre stöd hos den stora massan.”

Till slut kom Pluttrik på en lysande idé! ”Vi skyller en massa på dom sjuka!! Dom är för svaga för att försvara sig och folk, som inte vet bättre utan tror att alla sjukdomar syns utanpå, är redan irriterade på den där grannen som är hemma men verkar helt frisk typ. Så vi säger till folk att det är MASSOR av människor som fuskar och är felaktigt sjukskrivna och därmed snor åt sig skattebetalarnas pengar. Om vi säger det tillräckligt många gånger så tror folk att det är så! Det är ju precis som Hitler gjorde med judarna! Allt elände var judarnas fel och här i Sverige är allt elände de sjukas fel. Kan Hitler så kan väl jag!"

"Fast sen måste jag göra bra saker åxå”, tänkte Pluttrik. ”Bra saker så dom andra ser hur bra det är att skylla på dom sjuka och att övriga vinner på det. Hmm,,, Hitler byggde vägar, men i Sverige har vi ju redan fina vägar,,,  äh,,, jag sänker skatterna för dom som redan har en ok tillvaro! Då får dom det ännu bättre och kan köpa mer prylar och tro att dom blir lyckligare av det. Och så kommer den stora massan att tycka att jag är jättebra! Ja, inte dom sjuka då, men dom är ju i minoritet och orkar inte protestera så värst, så det gör inget.”

Egentligen, innerst inne, skulle Pluttrik vilja göra samma sak med flera olika grupper, men han valde den där han själv hade mest att vinna. Vad skulle vitsen vara annars liksom? För Pluttrik tänker på sig själv i första hand.

Han skulle lika gärna ha kunnat säga att ”Eftersom några invandrare är kriminella har jag beslutat att slänga ut ALLA invandrare ur Sverige”, men det hade Pluttrik själv förlorat på så det var ingen bra idé.

Han hade kunnat säga att ”Vissa företagare fuskar väldigt mycket med skatter och avgifter så vi straffar ALLA företagare”, men då hade Pluttrik fått hela företagarvärlden emot sig och dom har både makt och pengar så då hade det gått illa för lille Pluttrik och det hade ju varit dumt eftersom Pluttriks egen vinning är det viktigaste för honom.

Han hade kunnat säga att ”Vissa poliser är olämpliga som poliser och därför avskaffar vi alla poliser”, men det hade varit otroligt dumt eftersom samhället hade brakat ihop och då hade alla skyllt detta på Pluttrik.

Så Pluttrik gjorde som han brukade, han sparkade neråt, på dom svagare och lurade i ”den stora massan” att dom är fuskare allihop. Dom andra fick mer pengar i sina plånböcker, dom sjuka orkade inte protestera och så var allt frid och fröjd i solskenslandet Sverige,,, eller? ;)

Kommentarer

  1. Tänk att den var lika bra denna gången som när jag läste den förra gången :-)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, mia. :) Tyckte den har en given plats här i min blogg.

      Radera
  2. Du har aldrig funderat på att skriva en bok?
    Du har ett enastående sätt att uttrycka dig, me like!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Camilla! :)
      Jo, jag har funderat på detta åtskilliga gånger, men jag har ju sån beslutsångest så jag kommer liksom aldrig nån vart. *S*

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en