Och där gick jag i taket!




Ovanstående uttalande om barnfattigdomen fick mig att nästan tappa fattningen i all sin vidrighet! Visserligen har jag aldrig varit särskilt impad av moderater, men detta är nog ett av de värsta lågvattenmärken jag sett. Maken till naivism, egoism och empatilöshet får man leta efter! Om jag hade denna kvinna framför mig skulle jag ställa ett antal frågor.


  1. Hon påstår att det beror på "vad man väljer att lägga pengar på"?????????????? "Vad man väljer att lägga pengar på"!!!!!!! Varje någorlunda normalt funtad människa väljer att först betala sin hyra, sen betala övriga räkningar och därefter betala maten man behöver. Om det efter dessa utgifter inte finns några pengar över till nånting alls, vad f-n har man då att välja på? Eller menar Marianne Orlander att man ska välja bort att betala nåt av ovanstående?
  2. Vidare tycks hon mena på fullt allvar att antalet barn ska styras av ens ekonomiska situation. Så de som har allra lägst inkomst ska fråntas denna del av livet? Ska vi återinföra tvångssteriliseringar baserat på årsinkomst kanske?
  3. Sen tycker hon att barn är fattiga på vuxenkontakt och lugn och ro. Och att barn behöver detta istället för pengar! Det har aldrig fallit damen in att om pengar till det mest grundläggande saknas är det svårt som förälder att förmedla lugn och ro över huvud taget? Här pratar vi om fattiga familjer! Vad ska de säga till sina barn? Jag vet att du är hungrig men vi tar och läser saga en timma istället, så blir det säkert bra? Och vad vet hon över huvud taget om tiden föräldrar ger sina barn? Talar hon utifrån egen erfarenhet här?
  4. Sen säger hon: "Det handlar främst om invandrarfamiljer och ensamstående mammor". Och??? Invandrarfamiljer och ensamstående mammor är en rätt stor del av samhället, men naiva Marianne får det att låta som att dessa två grupper är så små och obetydliga så man kan bortse från dom helt.
  5. "Det gäller för människor att ta ansvar för hur de lever". Just det! De allra flesta tar så mycket ansvar de kan och ändå räcker inte pengarna till för att hålla näsan ovanför ytan för många. Vilket slags ansvar menar hon att man ytterligare ska ta? Ska folk jobba ännu mera? Hur rimmar det med vuxenkontakten som hon anser att barn är fattiga på? Och var finns jobben i moderaternas arbetslinje? Vad ska den som är arbetslös ta sig till när arbetslösheten bara stiger och den ekonomiska hjälpen bara minskar? 

Man borde inte reta upp sig, man borde bara dra en djup suck och inte slösa energi på sånt här svammel. Men hela svaret lyser av människoförakt och okunnighet och vittnar om en helt bedrövlig människosyn: att folk som har ont om pengar får skylla sig själva och att de som har gott om samma vara är de enda som har vett nog att ta ansvar för sitt liv!

Kommentarer

  1. egentligen skall jag inte kommentera detta - jag har inte nog erfarenhet egentligen - men en sak vill jag säga - när man köper chips och div andra onödiga saker för sitt socialbidrag undrar jag - att barnen är fattiga för familjen inte har råd att åka till Frankrike eller nån annan stans på sin semester utan får nöja sig med Kananadet - jag kanske är helt fel ute jag har ju lite andra refferensramar än många - jag vet att du har rätt att bli förbannad egalia - och insändaren är för jävlig - men jag undrar ibland -

    kram
    bea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och exakt hur många köper chips för socialbidraget? Det är lite samma sak som att sätta åt alla sjuka för att några fuskar, tycker jag. Visst finns det de som inte tar ansvar för sitt liv och som slarvar med sin ekonomi, men dom är inte i majoritet, det är jag övertygad om!

      Radera
  2. Hon brukar ha underliga åsikter om det mesta ...så jag blev inte förvånad alls av att läsa det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte till denna människa, mia,,, men hon impar inte på mig för fem öre. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en