De och dem och dom och vilken himla röra!



Med risk för att kallas petig,,, men det bjuder jag på:


Nu för tiden verkar det som att många har väldigt dålig kläm på stavning och grammatik! Ett fel som förekommer oerhört ofta handlar om hur man använder orden DE och DEM när man skriver. Många, många skriver fel på dessa två ord och som den "språkpolis" jag är stör det mig något. Förmodligen är den här felskrivningen så vanlig därför att man numera säger DOM i båda fallen, vilket var snudd på dödsstraff på förr.

Men för den som hellre vill skriva rätt kommer här en liten snabbkurs!

Rätt mening: "De firade födelsdagsbarnet".                   

Fel mening: "Dem firade födelsedagsbarnet".

Rätt mening: "Födelsedagsbarnet firades av dem".               

Fel mening: "Födelsedagsbarnet firades av de".

Ett enkelt knep för att komma ihåg när man skall skriva det ena eller det andra är att man alltid använder det ord som har lika många bokstäver som orden "vi" och "oss" har! *L*

Det heter "vi festar" alltså heter det också "de festar" och INTE "dem festar".
Det heter "det är fest hos oss" och då heter det även "det är fest hos dem" och INTE "det är fest hos de".

För inte är det väl nån som skriver "oss festar" eller "det är fest hos vi"?


För den som vill ha en mer grammatisk förklaring är den följande:
Skillnaden ligger i subjektform eller objektform av ett pronomen. Står pronomen som subjekt skall det vara DE. Om pronomen däremot står som objekt skall det vara DEM.

T ex: "De tillverkade påskkycklingarna" ,,, - här är pronomen ett subjekt och skall därför vara DE.
Men om man istället skriver "påskkycklingarna tillverkades av dem" är pronomen objekt och skall då skrivas DEM.



Och om nu detta känns alldeles för krångligt att hålla reda på för den som är osäker, så skriv "dom" för allt i världen! Det är ju ok numera.

Tja, det var en liten svenskalektion. Håll till godo!

Kommentarer

  1. Tack - för mig som inte hade stort A i svenska har detta stört mig, det gör mig förvirrad när de man tror skall kunna detta med gramatik inte gör det -

    kramar och ha en bra dag
    Annelie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en