Lojalitet


Lojalitet enligt Wikipedia:
"Lojalitet är en personlig egenskap som ibland betecknas som en dygd. En person som är lojal mot en annan person är under en längre tid hjälpsam och vänskaplig mot denna. Den som är lojal mot en annan tar även dennas parti i konflikter."

Ja, ovanstående låter ju lätt som en plätt!
Jag har funderat lite kring begreppet lojalitet på sistone och det är minsann inte alltid så enkelt. I vissa fall är det så lätt att vara lojal, i andra fall betydligt svårare.
T ex, om en vilt främmande människa på något sätt gör någon som står dig nära illa är lojaliteten solklar. Dina nära och kära har såklart dig på sin sida.

Men om två av dina vänner kommer ihop sig då? Måste du ta den enas parti då eller var lägger du din lojalitet? Kan du vara lojal mot båda?
Ja, om deras konflikt inte berör dig personligen kan du hålla dig utanför den och inte ta någons parti, tycker jag. Du kan säga nåt i stil med: "jag tycker om er båda två och tänker inte ta parti för någon av er" och om det behövs även säga ifrån att du inte vill bli en del av den aktuella konflikten.

Om du blir indragen i konflikten på något vis då? Ja, då kan du lyssna till bådas version och sen välja om du vill lägga din lojalitet hos den ena eller den andra,,, eller inte.

Ibland måste man även prioritera lojaliteten mot sig själv. Om man upplever att en person bär sig illa åt mot flera andra i sin omgivning, kanske man bör vara lojal mot sig själv och backa undan för att förhindra att man råkar ut för samma behandling?

Men sen blir det svårare.

Var går din gräns för att du själv ska känna dig drabbad och fara illa av att en närstående t ex blivit dåligt behandlad?
Spelar det någon roll vem i din närhet som farit illa? Är det skillnad i din lojalitet beroende på om det är en nära vän, ett barn eller en partner råkat illa ut?

Vi tar ett högst påhittat exempel: En av dina vänner bär sig illa åt mot ett av dina barn. Skulle du då kunna fortsätta vara vän med personen i fråga? Skulle du då kunna känna nån som helst lojalitet med den personen?

Mina egna funderingar går som så, att om en person gör någon av dem som står mig närmast illa, då gör den personen mig illa också. Då går det inte att undvika att jag blir drabbad och indragen. Och då blir det mycket svårt för mig att kunna känna någon som helst lojalitet mot personen i fråga i fortsättningen. Och hur skulle den närstående som drabbats känna det om jag fortsatte att hävda min lojalitet mot personen?
Så tänker jag, men det är jag det. Hur tänker du?

Nu är jag medveten om att det inte här inte är ett dugg svartvitt. Naturligtvis är det mycket som spelar in, situationen, orsaken, inblandade personer m.m. Men det är ändå intressanta frågeställningar att fundera kring.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en