Kärlek

Denna text läste vigselförrättaren när vi gifte oss, min älskade make och jag. Vi hade själva satt ihop texten.

"Kärleken har ingen ålder, den bryr sig inte om ung eller gammal. När två människor möts och upptäcker att de passar tillsammans så bra som det bara är möjligt spelar år, rynkor och brister ingen som helst roll.

Kärlek innebär att låta var och en utvecklas och bli allt det den kan bli i tolerans och öppenhet. Det innebär att tillåta varnadra att vara just den unika individ var och en är och ha förståelse för varandars personlighet. Kärlek är att vara rädda om varann, visa hänsyn och förståelse och vara ärliga mot varann. Det är att visa omtanke och respekt och frikostigt ge uppmuntran och beröm åt varandra och att göra det till en vana att ofta säga "jag älskar dig". Kärlek är att göra detta varje dag om och om igen.

I en relation ska man vara ett "vi" men också två jag. Det är inte lätt, det kräver vilja, kommunikation och arbete. Men när man verkligen gör det som behövs, av kärlek, då får man belöningen i form av närhet, lycka och samförstånd."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en