Teknisk fixardag

 Förmiddagen idag gick åt till diverse fix. 

Först åkte jag och hämtade en ny robotdammsugare. Blev så trött på min gamla leasingvariant med en allt mer tillkrånglad app och försämrad support. Dyrare blir det också i längden. Så nu har jag köpt en egen. Gudrun heter hon. :D 

Efter att ha flytt köpcentrat innan Black Friday-rushen började åkte jag hem och hämtade en låda och två mattor som skulle till återvinningen. Därifrån fortsatte jag till min gamla lägenhet där det fanns mer skräp som skulle bort. Nu är den lägenheten helt tom inför städningen på måndag.

Sen vidare till återvinningsstationen där jag gjorde mig av med lite av varje. Skönt! 

Därefter kurrade magen och jag åkte hem för att käka lite lunch. 

Eftermiddagen gick åt till en del tekniska göromål. Jag bestämde mig nämligen för att gå till botten med den ständigt kraschande appen tv 4 play på min teve. Den har irriterat mig mycket länge och jag har fått hjälp att installera om den gång på gång. Varje gång funkar den 3-4 dygn sen lägger den av igen. Med hjälp av google, som bekant är din bästa vän, hade jag hittat en lista från Samsung, med förslag på åtgärder mot appar som ständigt kraschar. Igår visade jag listan för en av sönerna som tyckte jag skulle välja att söka efter uppdateringar i första hand.

Men en djup suck och redo med hela mitt ordförråd av icke lämplig vokabulär, startade jag teven och följde instruktionerna och där fanns minsann en uppdatering! Varför upplyser inte en smart-tv om sånt? Modern teknik har sannerligen sina brister! Efter en kvart var teven i alla fall uppdaterad och jag höll nästan andan när jag provade att starta den krånglande appen. Halleluja! Den funkade! 

Mycket nöjd med resultatet övergick jag till att packa upp robotdammsugaren. Läste lite snabbt i manualen och skred sen till verket med att sätt laddstationen på plats, ställa dit dammsugaren så den började ladda och tog sen hem appen för att installera den. Allt gick som på räls med att hitta rätt nätverk och skriva in lösenord. Inget strul alls som med min gamla. Underbart! I morgon ska Gudrun få ta en premiärtur och städa lite här hemma, antingen medan jag sitter bekvämt i soffan eller besök en julmarknad i närheten. Underbart är det med en robot som dammsuger. 

Efter allt detta tekniska fixande har jag bara kopplat av och faktiskt känt mig lite mallig över det jag lyckats med. 

"Tantpower" är ett ord som syrran och jag hittade på för ett tag sedan. Det betyder att vi ger oss tusan på att klara saker själva, som vi aldrig behövt klara förut. Tantpower innebär att vi lär oss saker med envishet och jävlar anamma och växer på kuppen. 

Att kånka på saker, köra skräp och fixa appar, som jag gjort idag är definitivt tantpower! :) 

Vi kan ju inte, i rimlighetens namn, kalla det för girlpower i vår ålder! 





Kommentarer

  1. Vi har problem att se tv4 play även med chromecast …vet inte ens om vi har en app tv4 play på vår gamla smarttv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tv4 play är irriterande! Har hört att många har problem.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en