Tänt var det här

 Jag fortsätter på temat belysning och lampor för visst behöver vi ljus denna mörka årstid? 

Vädret är kallt och idag blåste det så mycket att det snöade på tvären. Detta gav mig feeling och när jag ändå gick till källaren med lite prylar som ska förvaras där nere passade jag på att hämta upp mina ljusstakar bl a. 

Det är olikt mig att göra sånt före första advent men i år frångick jag mina vanor och det är ju ändå inte många dagar kvar. 

I mitt kombinerade kök och vardagsrum blev det så här:

 



Den ena ljusstaken syns knappt inifrån p g a "monstret" men det ser fint ut utifrån i alla fall. I det andra fönstret levererar novemberkaktusen ljuvliga blommor och julgrisen ligger och latar sig framför ljusstaken.

Om någon tycker att min utsikt och trädgården utanför inte ser så kul ut beror det på att renovering pågår. Till våren ska allt vara klart och jag får då även en egen uteplats. 

I sovrummet har jag, för första gången, placerat mammas älskade ljusstake. Jag minns fortfarande hur glad hon var när hon hade köpt den någon gång på 60-talet. I alla år har den förvarats i sin originalkartong. Just nu är det olika storlek på ljusen p g a att jag tvingats byta vissa av dem och inte hittat ljus i originalstorlek. Ska forska vidare i detta, men den lyser i alla fall. 

När vi röjde i mammas rum på boendet efter hennes bortgång i våras upptäckte vi att under den hade hon satt en lapp med mitt namn på. Jag tänkte på henne med lite vemod när jag ställde upp den. Visst är den en riktig klenod?



Till sist hängde jag upp mitt fina julhjärta på insidan av dörren. 



Ikväll myser jag i soffan med en kopp varm choklad och känner mig tacksam över mitt nya "hemma". 

Kommentarer

  1. En sån ljusstake kostar mycket pengar …har haft en sån..nu ställs inga ljusstakar eller pynt upp sen några år tillbaka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, de som nytillverkas nu kostar mer än vad jag någonsin skulle betala för en adventsljusstake! Den jag har betingar otroliga summor på auktion har jag sett. Inte klokt egentligen. Jag gillar den för att den varit mammas, men det kan ju iofs vara kul att vara lite trendig för en gång skull. :D

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en