Man blir minsann glad när man blir imponerad

 Som jag säkert redan har skrivit krävdes en ny soffa inför min flytt. Min nya bostad är 30 kvm mindre än min nuvarande och soffan jag sitter i nu blir helt enkelt för stor, insåg jag tämligen omgående. 

Alltså började jag leta efter en soffa direkt. Nuvarande soffa är grå, som så mycket annat i dagens inredningstrender. Jag har egentligen aldrig gillat grått och ännu en grå soffa var definitivt inte vad jag önskade. 

Mitt sökande fick mig att undra hur många grå soffor det finns i världen? Eller, för all del, vita och ljusbeige. Med tanke på hur bra jag är på att spilla och det faktum att jag har tretton barnbarn verkade de ljusa färgerna inte heller vara ett bra alternativ.

För det andra gick alla soffor med låga ben fetbort! Har haft en sådan och inte ens ett normalt dammsugarmunstycke går in under, än mindre en robotdammsugare. Jag är inte kapabel att lyfta en soffa med en hand och samtidigt dammsuga med den andra. 

Urvalet krympte och krympte. Storleksmässigt fanns det ju också vissa krav. 

Och sen hittade jag den! Soffan med stort S. Det var kärlek vid första ögonkastet. Det var bara en hake. Soffan fanns på IKEA. Mina erfarenheter av att beställa möbler på IKEA är dåliga. 

Senast jag gjorde det var för fyra år sedan då vi beställde flera olika möbler till nuvarande lägenhet. Leveranserna strulade något så fruktansvärt och sköts upp vecka efter vecka medan vi satt här utan vare sig bokhyllor, soffbord, tv-bänk eller byrå. Sjukt svårt att få kontakt var det också, väntetiderna var helt orimliga. Kan man åka dit och hämta så funkar det. Men jag har en liten bil utan dragkrok och dåliga armar och händer, så något annat än inburen hemleverans är inte att tänka på. Alltså beslöt jag mig för att ta fighten ännu en gång, även om jag suckade trött inför detta. 

Först åkte jag och en vän till närmaste varuhus för jag köper förstås inte en soffa utan att ha tittat och provsuttit den. Den var precis lika fin i verkligheten och mycket bekväm att sitta i. So far, so good. 

Sen gick jag in på IKEA´s hemsida för att beställa. Döm om min förvåning när jag läste att de hade så korta leveranstider att de bara la ut tider för hemleverans närmaste vecka! Så jag fick vänta.

Halva hösten har jag kollat igen och igen, men jag har ju inte kunnat beställa soffan med leveranstid innan jag fått nycklarna till lägenheten. 

I måndags var det äntligen dags. Förväntansfull gick jag in på hemsidan för att beställa. Och vad händer? "Ej tillgänglig för hemleverans", står det plötsligt! Jag drog en lång ramsa högst olämpliga ord och klickade på länken till IKEA´s chatt i hopp om att åtminstone få lite klarhet i situationen.

Efter bara någon minut svarade en trevlig tjej vid namn Therese. Halleluja! Vilken tur! Jag var förberedd med artikelnummer och allt och förklarade problemet. Jag ville ha just den soffan i just den färgen och hade försökt beställa i två månader utan att få tillgång till passande leveranstid. 

Hon bad mig vänta för att undersöka saken. Sen kom hon tillbaka med besked om att soffan skulle utgå inom kort och att de kunde leverera den hem till mig om jag kunde åka och köpa klädseln själv... i Jönköping! 

Mitt i flyttstöket hade jag ingen som helst lust att åka 10 mil enkel väg för att köpa den. Så jag förklarade det också och hon bad mig dröja igen. Mitt hopp om soffan sjönk och jag började fundera över andra alternativ. 

Då kommer den underbara människan tillbaka och meddelar att hon fixat så att klädseln skickas från Jönköping till mig och resten av soffan levereras med inburen leverans! 

Fantastiskt! Dessutom bad hon om ursäkt för att jag fått vänta och tackade för mitt tålamod. Jisses! Jag hade gärna väntat längre på så fina besked. Vilken service! 

I onsdags ringde hon mig dessutom. För att berätta att hon kollat att klädseln var på väg. Den ska komma i början av nästa vecka. Jag, å min sida, berättade att hon var värd en hel tårta för att hon ansträngt sig så för att jag skulle kunna köpa soffan. Hon blev glad, jag blev glad.

Leveransdagen av själva soffan var idag. Mellan kl 15-21. Rätt lång tid att sitta i en nästan helt tom lägenhet men vad gör man inte för sin favoritsoffa? :D

Dessutom var jag misstänksam med tanke på mina tidigare dåliga erfarenheter av IKEA´s leveransförmåga.

Men jag tog med mig pappas fåtölj. En gammal, ytterst bekväm sak från SWEDESE, som han fick i 50-årspresent 1967. Den väger nästan ingenting och fick plats i min lilla bil. Gjorde mig en matsäck också. Två pallar fanns redan på plats så jag hade både fotpall och "bord". 

Medan jag väntade roade jag mig med att flytta om inredningen i hallgarderoberna, damma av en synnerligen dammig piedestal som jag glömt att damma innan jag flyttade den, samt tjata i telefon med min syster. Sen satt jag bekvämt i fåtöljen och glodde på min mobil. Just när jag ätit upp matsäcken vid ca 17.30 ringde det och en glad kille berättade att de var på väg med soffan och skulle vara framme om tio minuter. Fantastiskt!

De kom och bar in tre paket innehållande stommen till min fina soffa och ställde dem på anvisad plats. Jag har även beställt monteringshjälp. Det var ROT-avdrag på det och kostade inte mycket alls. Guld värt för mina dåliga armar och händer och jag slipper belasta barnen med slitet. 

Så nu är jag glad och sjukt imponerad av IKEA´s nuvarande kvalitet på servicen. De har minsann stigit i graderna hos mig. 

Och nu undrar ni förstås hur denna fantastiska soffa ser ut? 

Åh, det är egentligen inget särskilt med den. Men den är i precis rätt storlek, den är bekväm och den har en schäslong så att jag kan lägga upp fötterna, vilket jag behöver. Den har också tillräckligt höga ben så att dammsugaren går under den och den är inte grå. Den är grön. Vill du se bild så klicka på länken: Soffan

Kommentarer

  1. Tjusigt! Vi har beställt hem från Ikea och det har fungerat väldigt bra. Har köpt en sk dagbädd som bäddsoffa.
    Härligt med ny soffa!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en