Det går framåt

 Nu är det inte långt kvar till "stora flyttdagen"! Det känns spännande och bra. Allt går enligt plan så här långt. Det går så bra att jag undrar om jag får hjälp från ovan? Någon däruppe kanske tycker att den här tanten inte behöver mer motgångar detta år? 

Packandet är långt framskridet och det är inte mycket kvar att packa ned här i gamla bostaden nu. På fredag kommer kära syster och hjälper mig med det sista och på lördag kommer ett gäng starka och friska barn och bonusbarn och flyttar möbler och lådor. Och en svåger kör sin skåpbil med flyttlasset i. Jag tänker mig att jag mest ska peka med hela handen och bjuda på pizza vid lunchtid. 

Idag levererades sängen och syrran och jag hjälptes åt att skruva på benen och ställa den på plats. I morgon kommer Hemfixarna och monterar ihop soffan. 

Jag har kört dit en hel del små och lätta saker i min lilla bil, som visat sig rymma förvånansvärt mycket med nedfällda baksäten. På andrahandsmarknaden kom jag över precis en sån duschhylla jag var ute efter, för nästan inga pengar alls. 

Köpte en ny plafond till hallen här om dagen. Hade tänkt sätta upp den före lördagen för att få bättre ljus i hallen, men se där gick jag bet. För det första är lampan helt obegriplig! Både den och takkontakterna är så moderna att den här tanten aldrig sett såna moderniteter. Jag har två andra taklampor som måste bytas kontakter på för jag vill absolut ha med dem. Det är i detta läge man känner sig enormt priviligierad som har en bonusson som är elektriker. 

Den andra haken med att hänga upp taklampor är att mina armar inte längre vill samarbeta när det gäller arbete över mitt huvud. Räcker att jag tänker på det så börjar de domna liksom. 

Det är helt underbart att ha så många talanger bland barnen när det gäller nya saker och teknik. I nya lägenheten har jag fiber. Min kunskap om fiber är lika med noll, men jag har fått bra guidning och hjälp där. 

En sak som fick mig att skratta i flera dar var när jag diskuterade just detta i telefon med äldste sonen. Jag hade skickat en bild på mysko vägguttag jag har i lägenheten i Messengergruppen jag har med barnen och som jag misstänkte hade dessa med fibern att göra eller ja, internet då eller ethernet som dottern skrev, vad nu det är? 

I alla fall skrev sonen att uttagen måste gå ihop någonstans. "Ihop med vad?", frågade jag förvirrat och fick till svar "Jag ringer dig". Alltså jag brukar inte vara helt borta på "det tekniska" men nu blev det för mycket. Tänka sig att jag en gång i tiden lärde samme son hur man uppgraderar RAM-minnet i en gammal jättelik databurk. Det var då det. Sen dess har jag ohjälpligt kommit på efterkälken även om jag fortfarande kan hjälpa vissa jämnåriga vänner med småsaker gällande datorer. 

Hur som helst ringde sonen en stund senare och förklarade närmare. Jag öppnade elskåpet i hallen och för att förenkla samtalet tog jag ett foto och skickade över. Sonen lät imponerad på rösten. Han förklarade vilken port jag skulle koppla in routern i och det hela klarnade efterhand. 

Samma dag, några timmar senare, fick jag en avisering från barnens och min gemensamma Messengergrupp och där hade sonen lagt ut bilden på, det uppenbarligen mycket imponerande, elskåpet, med kommentaren "titta vilket fint skåp!", för att visa sina syskon. Kommentarer som "WOW!" och "Välordnat", följde. Det var då jag började skratta! 

Nu hoppas jag verkligen inte att mina älskade barn tror att jag gör mig lustig över dem i denna text, men jag är bara så förundrad över att någon kan bli hänförd över ett elskåp? Jag har aldrig ens reflekterat över att dessa kan se olika ut men nu har jag förstått att mitt nya elskåp är i samma nivå som mitt nya badrum, typ. Jag tackar och tar emot och är lycklig över att vara omgiven av en yngre generation som begriper så mycket mer än mig. 

Ja så allt verkar lovande inför lördagen och allt känns bra. Nedan delar jag med mig av lite foton från senaste dagarna. Glömde fota min nya badrumsmatta som vissa kommer att älska och andra kommer att hata. Själv tycker jag den är kaxig. Men den får ni se bild på senare. 



I morgon ska detta bli en soffa


Efter lite "tantpower" är sängen monterad och på plats



Detaljbild av, för mig obegriplig, lampa! 

Duschhylla på plats

Det fina och välordnade elskåpet


Kommentarer

  1. Ett sånt skåp hade min mamma i sin lägenhet …T var lyrisk över det …

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig. :) Nu har jag i alla fall fått förklarat tjusningen med skåpet för mig, haha!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en