Årets sista dag

 Jag började dagen med att vakna med dålig magkänsla. Inte kul men har förståelse för det. 

Vi åt frukost och för första gången sen hemkomsten åt maken upp hela frukosten. Framsteg! Efter det sov jag en stund till och när jag vaknade hade hemtjänsten varit här och hjälpt Lasse upp i rullstolen. Det var glädje att se honom orka sitta uppe lite. 

Efter det var han trött och somnade så jag bestämde mig för en promenad. Lite konstigt att vara ute och gå utan hund, men jag behövde rensa tankarna och se lite folk så jag promenerade till centrum. Kikade in i några affärer och köpte ett par "bra-att-ha-saker". Tog en sväng runt det nya torget som invigdes i höstas och det var helt folktomt men fint. Blir säkert en härlig samlingsplats till sommaren. 





Sen strosade jag hemåt men ungefär halvvägs kom jag på att jag var hungrig och det var lunchdags. Eftersom jag befann mig precis bredvid ett av stans äldsta caféer, beslöt jag mig för att gå in där. Cafét har huserat i samma lokaler sedan urminnes tider och inredningen är nästan lika som förr, men uppfräschad genom åren förstås. Jag var där med min mormor när jag var liten så det är alltid lite nostalgi att gå in där. 

Jag unnade mig ett rågbröd med avokadoägg. Riktigt gott var det. Till det smällde jag till med en kopp varm choklad och så en liten kaka till efterrätt. Sjönk ned på en stol i ett lugnt hörn och det var ytterst välgörande. Sjukt längesedan jag var ute och fikade och absolut evigheter sen jag gjorde det på egen hand. Oerhört avkopplande och precis vad jag behövde! 



Kände mig helt klart uppiggad när jag gick hem sedan och då hade maken vaknat. Vi bestämde oss för att titta på Stjärnorna på slottet, som började igår, men hamnade i ett samtal som var viktigt för oss båda. Äntligen nådde vi varandra och även om orden haltade förstod jag och kunde ge lugnande besked till Lasse som sen slappnade av och sjönk ned mot kuddarna och somnade igen. 

Resten av dagen har känts bra, trots att vissa bekymmer och problem kvarstår, men det tänker jag ägna morgondagen åt att lösa. 

Idag är det nyårsafton och vi har ätit mycket gott. Lasse åt en bra portion till middag med så det verkar som att matlusten ökat lite nu. Toppen! 

Ett rörigt men kul videosamtal med barn och barnbarn gjorde dagen ännu bättre och en blombukett med önskan om gott nytt år från en anonym vän som vill visa sin omtanke. Små guldkorn, men ack så viktiga när livet känns svårt. 




Önskar er alla ett Gott Nytt År! 


Kommentarer

  1. 🥰 det är det lilla som betyder så mycket

    SvaraRadera
  2. Gott Nytt År önskar jag dig och maken. Guldkant på tillvaron gör alltid gott! 🥰

    SvaraRadera
  3. Gott nytt år! Tänker på er!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en