Sjuk,,, eller bara lat?


För några år sedan läste jag några rader skrivna av en kvinna som jag delar diagnos med - fibromyalgi. Hon kände sig ifrågasatt p g a att hon orkade göra vissa saker men inte andra och hon förklarade det hela med att "det är klart jag orkar göra roliga saker, det är ju mycket jobbigare att göra dom tråkiga".

Ehh,,, hallå eller??? Ovanstående har väl inte ett enda dugg med fibromyalgi att göra? Tycker inte ALLA människor - sjuka som friska - att det är lättare att orka med roliga saker än tråkiga? Hennes resonemang kallar jag att göra sjukdomsvinst.

Om värken blir värre enbart av att göra tråkiga saker sitter den nog mest i huvudet, skulle jag tro. Men fibromyalgi är en neuromuskulär sjukdom.
För mig innebär diagnosen fibromyalgi en oerhörd stresskänslighet som yttrar sig i värk i kroppen. Detta oavsett om jag gör roliga eller tråkiga saker! Fördelen med dom roliga är att dom lättar liksom upp sinnet, om man säger så.
Jag får ökad värk så snart jag gör nåt utöver det vanliga oavsett om det gäller storstädning eller fest med goda vänner.
Så snart jag tar avsteg från vardagsrutinen av något slag reagerar kroppen som om jag vore i livsfara och ger ett stresspåslag långt över det normala.
Därför gäller det att välja vad som är värt att lägga den begränsade energin på, att planera noga och ha tid för återhämtning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Vila i frid, lilla fina mamma

Min vardag