I huvudet på en moderat?


På Newsmill idag skriver Helena Rivière (M) följande:

"Oppositionen (och Lars Calmfors) menar att det är fel att det blir så stora skillnader mellan att arbeta och gå på a-kassa eller vara i sjukförsäkringen just för att jobbskatteavdraget gynnar arbetet. Men utjämnar man den skillnaden tar man ju bort incitamenten att skaffa ett jobb eller att vilja återhämta sig från en sjukdom. Viljan ger motivationen och motivationen är första steget ut. Det är på alla sätt bättre att arbeta än att inte arbeta och så ska det vara. Det är min och moderaternas uppfattning."


Detta är M i ett nötskal, tycker jag. Det visar tydligt vad som finns i deras huvuden och vad som har högsta prioritet. Pengar, pengar, pengar!

Så incitamentet för att arbeta är pengar och inget annat? Naturligtvis spelar lönen stor roll, men hon får det att låta som att det är den absolut ENDA orsaken till att människor arbetar. Och pengar är tydligen åxå enda motivationen till att bli frisk när man varit sjuk?

Har det aldrig fallit Helena Rivière in att det är på alla sätt roligare, trevligare och lättare att vara frisk än att vara sjuk? Vad har hon träffat för konstiga människor i sitt liv som hellre vill vara sjuka och orkeslösa än friska och arbetsföra? Tyvärr måste jag ta denna moderata dam ur hennes villfarelser genom att meddela att min motivation och vilja att bli frisk är hur stor som helst! Det hjälper liksom inte, Helena Rivière, jag blir inte friskare för det. Och detsamma är det hos de flesta andra sjuka jag känner till.

Har hon nånsin tänkt tanken att människor kanske vill arbeta för att de trivs med det, för att de har trevliga arbetskamrater, för att de mår bra av att vara en del av ett sammanhang? Uppenbarligen inte!

Det hon skriver är att om vi tar ifrån sjuka och arbetslösa så mycket pengar vi bara kan så kommer dom att bli friska och hitta jobb. Nonsens, säger jag om detta! Vilket även bevisas av att arbetslösheten nu är högre än den var när alliansen kom till makten. Varför är den det, Helena Rivière och co? Har inte ert jobbskatteavdrag gjort folk friskare? Märkligt!! (stor ironi)

Återigen ett blogginlägg av en moderat, som ytterligare stärker mina misstankar om deras människosyn. De har ett "vi-och-dom-tänkande".
"Vi, som tjänar pengar är bra. Dom, där borta, som påstår att dom är sjuka och arbetslösa är bara lata."

Moderaterna har tagit sina åsikter om det lilla fåtal fuskare som finns och applicerat dessa på ALLA som av någon anledning inte kan arbeta. Jag kan bara sucka över deras naivitet och avsaknad av verklighetsförankring.

Till Helena Rivière och hennes gelikar vill jag bara säga: Du skulle kunna erbjuda mig ett jobb med mångmiljonlön och jag skulle inte klara av att arbeta ändå! Så nej, pengar är inte det enda saliggörande incitamentet!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en