The american dream?



När jag i morse slog på teven för att titta på lite nyheter hamnade jag på fyrans morgontv där det just pågick en intervju. Personen som intervjuades var en amerikansk man som hoppat av USA´s armé och levt under falskt namn i Sverige i 28 år. Fascinerande historia.

Han hade bett att få sluta inom armén i förtid, men då skulle han få dåliga vitsord vilket skulle innebära stora svårigheter att få jobb. Det var bara en av "repressalierna" som skulle drabba honom, så han fortsatte och blev så småningom skickad till Tyskland.

Under intervjun sa mannen två saker som särskilt fastnade hos mig. Han berättade att när han kom till Europa upptäckte han att "människor tog hand om varandra" och "det fanns sjukvård för alla" och han tillade att det var han inte van vid från USA.

  • "Människor tog hand om varandra"
  • "Det fanns sjukvård för alla"

Bilden som USA vill visa oss, som kablas ut i media är en bild av det stora framgångslandet, där alla blir lyckliga och rika. Så är det förstås inte. De som inte har pengar, inte kan ta för sig eller inte är friska lämnas åt sitt öde och får skylla sig själva.
Och vår regering i Sverige idag är på väg just åt samma håll. Vilket är ett håll som pekar käpprätt åt helvete, enligt min mening!

Kommentarer

  1. Jaadu tyvärr är det så, och om jag förstått rätt så måste man försäkra sig mot allt i USA, jag tror människor tjänar bra - men det kostar 200.000.- kr per år tror jag det var för att gå på högskolan du måste ha en sjukförsäkring om du blir sjuk och måste in på sjukhus - många sådana saker - och vi är nog på väg dit här oxå - har du en sjukförsäkring har du "gräddfil" till sjukhuset - men tack och lov har vi ännu inte kommit så långt att vi inte blir behandlade även om vi inte har försäkring - men det är väl dit vi är på väg - om detta får fortsätta

    Annelie /bea

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, Annelie,,, men det finns gott om såna som inte tjänar bra åxå och för dem finns inget socialt skyddsnät alls.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en