Vadstena dag 2 - slottet m.m.

 Efter en stunds vila på rummet och byte av skor gav jag mig ut igen på eftermiddagen. Det såg lite mulet ut, men väderappen lovade idel solsken så jag nöjde mig med en kofta och lämnade både jacka och paraply på rummet. 

Tio minuters promenad senare var jag framme vid Vadstena slott, en imponerande byggnad som Gustav Vasa lät börja uppföra 1545 som en försvarsborg. Hans son, Johan III, byggde senare om slottet till ett renässansslott. 

Slottet har stora salar, många trappor (obekväma!) och väggar som är 5-6 m tjocka.

Jag valde att titta runt på egen hand där. Bilderna får tala. 

Imponerande byggnad!




I rustkammaren fanns rustningar och vapen av olika slag.


Fängelsehåla

Skulpturer som tidigare prytt slottet stod uppställda i nordvästra kanongången.

Kanonbild, hehe

Nordvästra kanontornet med alla skottgluggar


Herreköket, där maten lagades till kungligheterna

Det var nog ingen dålig bröllopsfest! 

Hur kunde de äta så galet mycket mat?!

Lilla rikssalen med vackra gobelänger

Nyfiken vad som finns bakom dörren, men det fick jag inte veta

Orgel i slottskyrkan

Slottskyrkan

Slottskyrkan

I stora rikssalen fanns målningar i alla fönster

Här, under baldakinen, satt kungen vid festerna.

Pampig säng i ett av de privata gemaken


Alla delar av slottet var tyvärr inte öppna. T ex var hela våning tre stängd p g a att operan repeterade där. Men ändå mycket att titta på och slottet är väldigt välbevarat. 

När jag kom ut igen regnade det! Väderappen hävdade fortfarande att det var solsken. Vilken lögnare. Det var inget annat att göra än att börja traska mot centrum som inte ligger långt bort. Vadstena är inte så stort, men har en helt enorm mängd sevärdheter på liten yta. 
På vägen upptäckte jag att jag var rejält hungrig! Eftersom min matlust är försvunnen sen drygt ett år var detta en ovanlig upplevelse, men inte så konstig kanske efter all motion. 

Jag dök in på Rådhuskällaren, eller rättare sagt på deras uteservering under tak. Redan igår hade jag spanat in att de hade röding på menyn, men då fanns inga lediga bord. Det fanns det idag och jag beställde den och ett glas vin till. Jisses vad gott det var! Den mest njutbara måltid jag ätit på mycket länge. Och jag åt upp hela portionen! Fantastiskt för att vara mig. 
Efter den goda maten traskade jag mot vandrarhemmet. Det hade slutat regna och jag kunde ta några foton på en del av alla underbara byggnader som finns här. 







I morgon åker jag hemåt igen efter ett par mycket intressanta dagar. Om vädret tillåter stannar jag nog till på några platser under vägen. Så det kommer säkert ett inlägg om hemresan också. 








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en