Vadstena dag 2 - klosterområdet

 Dagen idag har varit fullspäckad och jag kan omöjligt återge allt i några få inlägg, men här kommer en bråkdel. Har nu "landat" på rummet, tagit en skön dusch och ska försöka hålla mig vaken till läggdags. Stegräknaren står på 11477 steg och 8 km efter dagen. 

Efter en god frukost och lite slummer på det, gav jag mig ut för att utforska klosterområdet närmare. Vädret var helt klart bättre idag. Jag strosade runt lite, fotade kyrkan utifrån och gick sen till museet för att vara där när de öppnade kl 11. 



En guidad visning skulle starta klockan 12 och jag köpte en biljett. Sen gick jag en sväng till ett café för att äta en lunchmacka. På det första stället hade de enbart enormt stora mackor. Eftersom min aptit inte är så stor numera kändes det onödigt att köpa en sån för 135 kr och sen bara äta halva, så jag gick vidare till nästa kafé. Där hade de mindre frallor med pålägg så det fick bli en sån och en kopp te till. I en del av cafét hade de inrett ett rum med bord och stolar. Golvet var kullersten och runt omkring stod historiska föremål uppställda. Det var gamla gravhällar och olika byggnadsdelar från klosterområdets historia. Spännande miljö att fika i och helt otroligt vilka skapelser de kunde åstadkomma på medeltiden! 



Kan du läsa texten? (klicka på bilden för större format)



Klockan tolv var det dags för den guidade turen och en påläst guide berättade mycket intressant om klostrets historia. Bl a att det enbart var adelsdamer som fick bli Birgittasystrar och då krävdes det att deras föräldrar betalade hemgift till kyrkan eftersom de ingick äktenskap med Gud. Klostret hade plats för 60 nunnor. En normal hemgift bestod av 2-4 gårdar, vilket innebar att klostret i Vadstena blev Sveriges största jordägare med enorma egendomar. Dessa konfiskerades senare av Gustav Vasa som förbjöd både katolicismen och kloster i hela riket. Efter det tog det flera hundra år innan kloster blev tillåtna i Sverige igen. 

Mycket intressant fick vi också veta om Heliga Birgitta, som verkar ha varit ett ytterst bestämd dam. Hon skrädde inte orden mot kungar och adel, inte ens mot påven och använde både list och intriger för att få sin vilja igenom. 

Jag kan inte låta bli att dra lite på munnen när jag tänker på att jag har fått en del förvånade kommentarer om att jag reser iväg så här på egen hand. Birgitta reste till Rom och Jerusalem hon. På 1300-talet. Just saying... 

Huset där museet nu är inrymt byggdes först som en kungapalats av kung Valdemar 1260. Birgitta lyckades senare, efter många turer, få palatset testamenterat till katolska kyrkan för att ett kloster skulle skapas. Kungapalatset, som var rikt utsmyckat, blev då bostad m.m. åt nunnorna. Eftersom Birgitta ansåg det olämpligt med all denna flärd, täcktes utsmyckningarna över med tegel och vit färg, så att nunnorna inte skulle distraheras i sitt liv med Gud. 

Vid reformationen stängdes klostret och huset blev istället bostad och fristad och krigsinvalider. Ännu senare har det varit både fängelse och mentalsjukhus men husets tidigare användning som kungapalats och kloster återupptäcktes på 1950-talet och har sen restaurerats. 

Klostergången på andra våning med ingångar till cellerna

Heliga Birgitta dog i Rom och i denna kista fördes hennes reliker tillbaka till Sverige. 

Vackert tak i ett rum på bottenvåning där akustiken var helt enorm. Troligen använd som rum för bön och sång. 

Vissa delar av kungapalatset har grävts fram

Riddarrustning som den kunde se ut under tiden då huset var kungapalats


Delar av de övertäckta målningarna har tagits fram






Idag inryms klostret i en annan byggnad i området. Där lever idag sju nunnor som bl a driver ett gästhem där man kan bo. Ångrar lite att jag inte bokade rum där, hade nog varit en speciell upplevelse. Jag såg en av nunnorna på min promenad idag, men eftersom det kändes förmätet att be att få ta en selfie med en nunna blev det ingen bild på henne. 

Bakom denna port på klosterområdet finns klostret idag. 

På klosterområdet finns även folkhögskolan, där jag bor och det eleganta klosterhotellet. Utanför det senare vimlar det av fint folk och flådiga bilar. Såg bl a flera Porschar där idag. Skulle känna mig som en katt bland hermelinerna i den miljön, haha. 

När visningen var över traskade jag runt en stund själv på museet och gick sen till mitt rum för att vila och ladda om en kort stund innan nästa äventyr. Det får ni läsa om i nästa inlägg för detta är redan alldeles för långt! 





Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en