På hemväg från Vadstena

 Under förmiddagen, efter frukost och packning, vinkade jag hej då till Vadstena och rullade hemåt. Min plan var att ta god tid på mig på hemvägen och stanna när jag kände för det. 

Jag körde bara ett par mil innan jag svängde av mot Omberg, efter att ha fått en rekommendation om det. 

Omberg är ett en mil långt berg på Vätterns östra strand. Den lilla vackra vägen bar uppför och uppför och utsikten blev bara bättre och bättre. Stannade på ett ställe och fotade vidunderliga vyer. Det finns gott om både parkeringar, rastställen och även ställplatser för husbilar. Vandringsleder finns det också flera av men mina ben var inte riktigt på humör för vandring i kuperad terräng. Men vägen var fantastisk att åka! Och smal och krokig och, bra nog, enkelriktad. 




När jag så sakteliga rullat ned från berget igen fortsatte jag mot Gränna. Jag skippade den tråkiga E4:an och körde småvägar istället. Också det en väldigt vacker väg. 

När jag närmade mig Gränna började magen knorra efter lunch och jag fick en plötslig vision av våfflor. Jag blir så glad när jag blir sugen på något. Parkerade utmed huvudgatan och konsulterade Google. Det finns två våffelcaféer i Gränna och det ena låg bara tre minuters promenad bort. 

Där beställde jag en klassisk våffla med grädde och sylt och gjorde det hela ännu smarrigare med en kopp varm choklad till. Mumsigt värre! Jag frågade också efter toaletten på caféet men de hade ingen. De hänvisade till hamnen som låg en bra bit bort. Riktigt dåligt måste jag säga. 

Efter denna gottiga måltid tog jag en promenad ner till hamnområdet. Det var mycket mer "turistigt" än jag mindes det och det var väldigt mycket folk i stan över huvud taget. Det är väl fortfarande semester för en del och dessutom är det ju lördag idag. Lite för mycket trängsel för min smak men Gränna är ju en jättesöt stad annars. Blev sugen på att besöka Visingsö igen men det får vänta tills en annan gång. Jag fotade Visingsö från hamnen i alla fall.




Några polkagrisar köpte jag inte. Har aldrig gillat såna. Så jag promenerade tillbaka till bilen (efter att ha hittat en toalett!) och rullade vidare. Nu började jag känna mig lite trött och rätt mätt på upplevelser, så det fick bli E4 och Rv 40 resten av vägen. 

När jag närmade mig Jönköping tog det stopp. Långa bilköer i båda körfälten. Min GPS meddelade 21 minuters bilkö p g a bilkrasch längre fram (konstigt att den anger kön i tid och inte i sträcka, men det kanske är vanligt?). 

Några 21 minuter tog det inte så efter 8-10 minuter började trafiken rulla på igen. Några spår av bilkraschen såg jag inte och det är jag tacksam för. 

Ja, sen gick resten av vägen som på räls och framåt eftermiddagen var jag hemma. 

Är glad för att jag haft en riktigt bra, trevlig och givande resa.

Den var en del i mitt lilla projekt att gå framåt och göra saker som jag mår bra av. "Make Ellika happy again". 

Många av mina vänner är på Stockholm Pride idag. Det är en annan sak som finns med på min bucketlist, men så mycket folk orkar jag inte riktigt med ännu. 

Nu är jag rätt trött i både knopp och kropp, så i morgon blir det vilodag för mig. 

Tack för alla kommentarer och uppskattning från er som följt min lilla resa via bloggen! 


 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en