Vadstena dag 1

 Så kom jag fram till Vadstena folkhögskolas vandrarhem och checkade in. Regnet höll sig fortfarande borta. Jag fick ett helt ok rum på bottenvåningen. Vandrarhemmet ligger på klosterområdet och jag har i princip klosterkyrkan som granne på ena sidan och Vättern på den andra. Perfekt läge. 

Hade sett på nätet att man kunde köpa till frukost men se det kunde man inte alls. Just de här dagarna har de ett större sällskap och har därför stängt frukosten för övriga gäster. Men jag har i alla fall tillgång till ett kök och frukostmat är nu inhandlad så jag behöver inte svälta. 

Efter att ha installerat mig och bäddat sängen, lakan ingår men bädda gör man själv, gav jag mig ut. Regnet hängde i luften och klosterkyrkan låg ju nära så den blev första sevärdheten på min lista. Oerhört mäktig och pampig! Intrycket förstärktes av att det satt en kantor och spelade underbar musik på den stora orgeln. 



Hertig Magnus, son till Gustav Vasa och den ende av sönerna som aldrig blev kung. 

Hertig Magnus grav

Heliga Birgitta

Pampig vapensköld som tillhör ätten De Laval


Och tände ett ljus gjorde jag. För Lasse och alla de andra som inte finns med oss längre.



När jag kom ut från kyrkan efter nästan en timma regnade det igen men beväpnad med paraply promenerade jag in mot centrum. Så mycket fina gamla hus och kullerstensgator och mysiga butiker det finns här. Tyvärr tog jag inte några foton alls för vädret inbjöd inte och att fota hållandes ett paraply är inte så lätt om man inte är en bläckfisk. Hoppas på bättre väder i morgon. 

Det regnade mer och mer och vinden ökade i styrka och jag började undra om jag borde ha bett en "väderbön" när jag ändå var i kyrkan? 

Efter en hel del promenerande och inhopp i några affärer började magen kurra och jag hade enorm lust att slippa ifrån vädret en stund, så jag hittade en trevlig liten restaurang som hade goda omdömen på nätet. 

Där satt jag sen en bra stund och avnjöt en smaskig hemlagad hamburgare med goda tillbehör. Då fick jag ett meddelande på Messenger från systern till min bästa vän i Stockholm. "Är du i Vadstena nu?", skrev hon. Det visade sig att det var hon också, tillsammans med en väninna och de satt på ett glasscafé 50 meter bort! Världen är liten ibland. 

Eftersom jag ätit färdigt klev jag ut i ovädret igen och gick över till cafét så vi kunde säga "hej" och få en pratstund. Mycket trevligt. De hade bokat biljetter till en Shakespeare-pjäs ikväll och frågade om jag ville hänga på. 

Dock kände jag mig för trött efter en händelserik dag så jag tackade nej. Traskade sedan tillbaka till klosterområdet och nu var vädret sådant att det regnade på tvären och paraplyet  hotade att säga upp sig. 

Nu har jag loggat in på nätverket och sitter bekvämt i sängen lutad mot kuddar och bloggar och lite annat. 

Egentligen hade jag velat gå en stadsvandring här i kväll, som hade den intressanta rubriken "Ve och fasa, här kommer Gustav Vasa". Men jag skippade den på grund av vädret. 

Jag har det riktigt mysigt här i mitt lugna lilla rum och smaskar på lite gottigheter jag handlade med mig. Kommer nog att sova gott i natt. 

I morgon hoppas jag på bättre väder och ny upplevelser. Återkommer med fler inlägg då. 


Kommentarer

  1. Wow vilken kyrka! Otroligt mäktig. Gott med glass och lite sällskap, men förstår du lockades av lite avkoppling på rummet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den kyrkan är fantastisk! Sorry att jag inte hört av mig till dig, men dagarna har bara swischat iväg. Ska ta tag i det nu när jag är hemma igen.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en