Ut på tur - aldrig sur

 Idag kom vi hem från vår lilla utflykt, maken och jag. Som jag berättat tidigare, fick jag en hotellövernattning med spa för två av mina underbara barn i födelsedagspresent i våras. Inte anade väl vare sig dom eller vi att det skulle bli en så enormt välbehövlig höjdpunkt denna höst, som i övrigt mest bestått av elände. 

Maken har vid upprepade tillfällen sagt att jag ska ta med mig någon annan med motiveringen att han inte är någon "spamänniska", men det fanns ingen annan jag hellre ville åka med och jag är envis, så till slut gav han upp försöken att få mig på andra tankar. 

Och tur var det det för det blev en helt underbar vistelse för oss båda!

Vi åkte till Varbergs Kusthotell igår förmiddag och solen sken när vi kom dit, vilket ju inte är vanligt så här i november. Det räckte med att komma in i receptionen för att känna lugnet och bara att titta på den lilla fontänen där bredvid fick stressnivån att börja sjunka. 






Trots att vi var där tidigt - vi hade spa-tid mellan kl 12-14.30, så var vårt rum klart och vi installerade oss. Vi fick ett stort och ljust rum på tredje våning. 



Efter lite uppackning och fix var det spadags. En dusch på rummet och på med badkläder, badrock och tofflor. Spännande detta för en som inte är spamänniska och en som aldrig provat spa över huvud taget! 


Vi började med att utforska lite. Det fanns fotbads-hörna och stationer med källvatten, olika duschar, som t ex vattenfallsdusch och sen tre olika sorters bastu att välja på. Förutom poolerna då. 







Men det var poolerna som lockade mest så vi tillbringade en bra stund i den 32-gradiga saltvattenspoolen. "Åh, så härligt!", sa han som inte är en spamänniska. Vi flöt och njöt. Underbart avkopplande. Inga foton därifrån då det var en del andra människor i närheten. 

Efter en bra stund gick vi upp igen. Jag drack lite gott källvatten och sen traskade vi vidare mot bubbelpoolen. Den var tom. Ja, tills vi kom dit då. "Jag bara njuter!!", utbrast han som inte är... hmm...var, en spamänniska. Jag vill påpeka att han inte är alls så sur och röd som han ser ut på fotot. 





Det var så lugn där i rummet med de mindre poolerna. Några personer kom och gick men alla var tysta, ljuset var dämpat och jag kunde riktigt känna hur hela kroppen slappnade av. Underbart och välbehövligt! 

Till slut började huden kännas som ett russin och hungern gjorde sig påmind, så då blev det dusch och påklädning och vi gick vidare till matsalen för att boka tid för middag och få i oss något litet till sen lunch. 

Det blev pommes med aioli för maken och en liten ostbricka till mig. Precis lagom med tanke på att vi skulle äta trerätters på kvällen. 


Därefter var maken trött och det är ju inte konstigt alls. Krafterna är begränsade. Så han gick till rummet för att vila medan jag kände för att ta en liten promenad. Vädret hade slagit om från solsken till duggregn men det struntade jag i. Jag ville ändå ut och få lite havsluft. En del fotande blev det med. 










Efter promenaden gjorde jag maken sällskap på rummet och vi slumrade någon timma. När vi vaknat till bytte vi om och gick ner till matsalen där vi serverades en helt fantastiskt god middag. Tre rätter att välja mellan på förrätt, varmrätt och efterrätt, kött, fisk eller vegansk. Maken valde kött till både för- och varmrätt medan jag körde på fisk på båda. Till efterrätt åt vi den veganska chokladfondanten med hallonsorbet. Alltihop så fantastiskt vällagat och allt bara smälte i munnen. Tyvärr misslyckades jag med flera av matbilderna av någon anledning så de enda som blev något att lägga ut var min varmrätt och efterrätten. 





Efter den middagen gjorde vi inte många knop! Vi slappade mest och bara njöt av tillvaron. Flera gånger pratade vi om hur glada och tacksamma vi var över att vi kom iväg på det här, så ett stort och varmt tack till mina älskade ungar för en så fantastisk present! 

Jag måste säga några ord om atmosfären på detta hotell. Det var så lugnt och tyst överallt. Trots att hotellet är så stort och det pågick flera konferenser var det inget som störde. Matsalen var uppdelade i flera rum, sovrummet var ytterst ljudisolerat för vi hörde inga ljud utifrån alls och inredningen var mycket behaglig och smakfull. Perfekt för två trötta och inte helt krya pensionärer som vi. Mycket vacker att titta på, men väldigt rogivande. Vi upplevde också hotellet väldigt välskött och fräscht med personal som snabbt hjälpte till, plockade undan och var mycket trevliga. 





I morse åt vi en överdådig frukost där ingenting saknades. Jag fick matkoma och sov en timma till innan det var dags att köra hemåt. 

Vi var inte hungriga igen förrän på sena eftermiddagen. 

Ett fantastiskt, välbehövligt och härligt dygn som vi är så glada och tacksamma över. 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en