Chaufför och frisör

 Aktiv dag idag. I morse gick jag promenad med hunden lite tidigare än vanligt för på förmiddagen hade vi tid hos ögonläkare på ett sjukhus några mil bort. 

När vi var hos optikern för någon månad sedan för att vi båda behövde nya glasögon, var trycket för högt i makens ögon. Optikern gjorde en ny koll en vecka senare och det visade ännu högre värden, så remiss till ögonläkare skrevs. 

Det kom ett brev något senare om att ögonmottagningen här inte kunde hålla vårdgarantin så vi blev erbjudna tid till en ögonklinik i Göteborg. Bara att ta det som bjuds, tänkte vi. Men efter det hade vi ett besök hos onkologen som inte tyckte om att vi fick vänta, utan drog i några trådar. I onsdags ringde en samordnare och erbjöd tid på grannsjukhuset idag, då personal från ögonkliniken här hemma lånade lokaler och utrustning där för att beta av vårdkön. 

Så jag körde alltså maken dit på förmiddagen. Lite oroliga var vi för att det skulle vara tumören som ställde till det med trycket, men idag var trycket normalt och hans ögon är undersökta på alla sätt som finns och allt ser bra ut. Skönt! Ett orosmoment mindre. 

I väntrummet reflekterade jag över konsten på sjukhus. Varför är den ofta så konstig? Som tavlan i dagens väntrum t ex: 



När vi kom hem var det dags för lunch och sen blev jag hämtad av syster för besök hos lilla mamma på demensboendet. De har ingen frisör där för tillfället, den gamla har slutat och de har inte fått tag i någon ny, så jag tog med kam och sax för nu var mamma obekvämt långhårig. 

Hon var på strålande humör idag, lilla mamma. Och ännu gladare blev hon när det vankades klippning och sen sockerkaka efteråt. Det var ett sånt där besök som ger värme i hjärtat och känns roligt. Alla besök är inte sådana för man vet aldrig hur dagsformen är hos någon med demens. 

Fullspäckad men bra dag idag! Sånt gillas. 

Nu blir det soffmys, bloggande och dusch. 


Kommentarer

  1. Bajsgrön är tavlan och väggen. Håller med om konsten men Dette väl för att de bara lånar konsten antar jag. Så var det i skolan och när de komocka skulle inventera saknades tavlor. Antagligen för att någon tyckte de var snyggare på deras vägg hemma. Skönt att det var ok med ögonen, min mor väntar på tid hos ögonläkaren. Hon är redan opererad för starr men när vi var hos optikern såg hon nästan ingenting på ena ögat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men undrar varför de bara lånar konstig konst? :D

      Radera
  2. Skönt att det gick bra och var ok med din mans ögon!

    SvaraRadera
  3. Ja all sjukvård har ful dyrbar konst som ingen skulle vilj ha i sina hem tror jag. Skönt att trycket var bra.🥰

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en