När livet ger dig citroner, köp en bil!

 Efter det som hände med fine Gamle Svarten i veckan var min plan att klara mig utan bil till en bit in på hösten. Det kändes förstås inte så roligt, för det är ju under sommaren man mest vill ge sig ut, men jag bor centralt och det går att åka buss och tåg, så jag tänkte få det att fungera ändå. 

Under veckan, som innehållit osannolikt många sorger och bedrövelser, uppenbarade sig dock en möjlighet som jag mycket tacksamt tog emot. 

Detta innebar att jag kunde börja leta efter en bil redan nu. Och tänka sig, för ovanlighetens skull har jag lite flyt i livet!

Så mitt i allt elände "råkade" jag shoppa en bil. 

Eftersom ett bilköp redan var planerat, om än längre fram, hade jag kikat runt en del, läst in mig på tester och omdömen och var klar över vilken sorts bil jag ville ha. Jag fick bra råd och input via telefon från en bilkunnig systerson. Nu när det hela blev aktuellt kunde jag därför direkt söka på "rätt" bil utifrån mina krav och kriterier. Resultaten jag fick upp visade på fyra bilar till salu i Västra Götaland, varav en i Borås. 

Den som fanns tillgänglig i Borås, uppfyllde, vid närmare granskning, precis allt det jag sökte och lite till. Rätt årsmodell, rätt utrustning och teknik, alla funktioner jag eftersökte, endast en tidigare ägare, aldrig krockad eller skadad och dessutom ingick hyfsat bra sommardäck och dubbdäck. Ovanpå detta är den röd, vilket är en väldigt oviktig petitess i sammanhanget, men ändå min mest önskade färg om jag fått välja. 

En svåger åkte med mig och tittade på den. Det han inte vet om bilar är inte värt att veta. Så tacksam för hans hjälp. Jag riktigt kände hur Lasse nickade gillande uppifrån sitt moln. 

Han kunde titta på de rätta sakerna, ställa de rätta frågorna och det var han som fick provköra eftersom han känner och hör saker på ett annat sätt än mig och dessutom kan han pruta. Perfekt! Jag är inte helt borta på bilar själv, men det var längesedan jag köpte en bil

På vägen dit berättade jag för svågern om den underbara kvinnliga bilförsäljaren vi leasade Forden av, Lasse och jag och hur empatisk och omtänksam hon varit när jag kontaktade henne för att återlämna den efter hans bortgång. Tyvärr fanns ju inte bilen jag var intresserad av på samma firma annars hade jag gärna gjort affär med henne igen eftersom jag fått stor tillit till henne. 

När vi kom fram till bilfirman och steg in såg vi nästan inte en människa utom en tjej i servicedisken och när vi frågade henne om en ledig säljare visade hon oss runt hörnet där två stycken var lediga. 

Min förvåning var enorm när den ena av dem var Christina, säljaren jag haft att göra med för bara några månader sedan! Hon blev lika förvånad hon och vi båda utbrast "men vad gör du här?!"

Hon förklarade att hon behövt miljöombyte och börjat jobba på nuvarande firma för fem veckor sedan och se sa hon att "detta måste ju vara meningen på något sätt". Jag är beredd att hålla med. 

Sen berättade jag om bilen jag hittat på nätet och hon visade oss den. Den var precis lika bra som i beskrivningen. Efter en rolig provtur där jag fick ta del av svågerns kunskaper om saker jag inte haft en aning om, blev hans betyg klart godkänt. Så jag slog till. Mitt livs snabbaste bilaffär! 

Igår, efter denna helvetesvecka med begravning, stulen och vandaliserad bil och förlorad hund, hämtade jag den lilla röda pärlan! Hon heter Edna. (Jag måste alltid döpa alla tekniska prylar jag köper.) Edna är en Toyota Yaris -20. 

Efter avslutad affär åkte svågern hem och Christina körde ut bilen ur bilhallen. Sen hade vi en genomgång av funktionerna och därefter satte jag mig bakom ratten och drog iväg. Mitt skadade vänsterknä vilade lyckligt vid sidan eftersom Edna är en automat, vilket var ett absolut krav just p g a knäskadan. 

Jag kände direkt att detta blev så bra. En lagom stor bil i sina bästa år till en lagom tjock tant i dito. Lättkörd och trevlig. Lätta reglage och funktioner. Bra AC, vilket är tacksamt under rådande sommarvärme. För första gången på länge kunde jag känna någon form av lycka!

Naturligtvis är jag fullt medveten om att en bil, ett dött ting, inte kan ersätta mina sorger och förluster, men nog kan den underlätta och förgylla min tillvaro och det är precis vad jag behöver. En guldkant.

Det första jag gjorde var att köra upp på motorvägen och dra rakt igenom stan till ett däckhotell syrran rekommenderade. Baksätet var nedfällt och halva bilen var belamrad med fyra dubbdäck som jag inte behöver än på flera månader. Där blev jag väl mottagen och de lastade glatt ur däcken åt mig och registrerade mig som kund. 

Sen åkte jag vidare till en jättemysig butik och handlade en fin present åt älskade barnbarnet N som fyller ett år och ska ha kalas på söndag. 

Därefter hjälpte jag en vän eftersom jag ändå behövde köra för att vänja mig och vi drog ut på landet. Den sista lilla sträckan på grusväg. Edna var nyservad och nytvättad när jag hämtade henne men efter den lilla biten på grusvägen i torkan ser hon nu rätt använd ut. Så använd att vännen skämdes. 

Jag försäkrade henne att bilen faktiskt går att tvätta och att det var nog bra ur "stöldsynpunkt" att den inte är allt för glänsande och ny. Dessutom är de flesta bilar dammiga just nu och jag har en finfin rekondfirma i närheten, som både tvättar och städar till mycket bra pris. Annars kan jag bara invänta nästa regnskur. En smutsig bil är ett ickeproblem i jämförelse med det jag tampas med. 

Efter fyra timmar parkerade jag pärlan, trött men mycket nöjd. 

Känner mig inte helt trygg med nuvarande parkering p g a stölden tidigare i veckan så jag ska kolla på andra alternativ, men det får duga för nu.

I helgen ska jag roa mig med att lusläsa instruktionsboken. Bra för mig att ha något att fokusera på mitt i all sorg. 

Btw mitt livs största tröstshopping, någonsin! Fast det var det ju inte egentligen. Kunde tidigarelägga planeringen bara vilket jag är väldigt tacksam över.  

Tack till er som hjälpte mig med detta! 




Kommentarer

  1. Ett riktigt bra bilval …var hos T i em o usch så trött o svag han är även om han svagt var med. Åker tidigt i morgon till Gbg s jag är där vid 10 och nån timma …..älskade T som vart så stark ..men troligtvis blir det en trakeostomi på måndag …sen råkade de ha tagit suturerna för tidigt på NIVA

    SvaraRadera
  2. Grattis till nya bilen. Nu kan du komma ut på äventyr.
    Håller tummarna att ingen gör något dumt med den.
    Har också en liten, röd Toyota.
    Bra val!
    Kramiz ❤️

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en