Jämför, jämför, jämför

 Ja, som ni ser citerar jag en ytterst tjatig och fånig tv-reklam i rubriken. Fast ibland är det verkligen viktigt att jämföra innan man fattar ett beslut eller säger ja till en affär. 

När mamma gick bort skulle hennes rum på äldreboendet tömmas och städas. I hennes hyresavtal stod angivet att detta skulle ske inom en månad. Det anses tydligen som lång tid eftersom de numera dragit ned den tiden till två veckor p g a att kön till äldreboende är så lång i vår kommun. 

Två veckor är ingenting! En del har ju anhöriga som bor långt bort, som kanske är fullt upptagna med vardag och arbete eller själva inte har hälsa och ork.

Syster och jag hade definitivt ingen ork att göra detta. Så vi bestämde oss för att anlita ett företag som skötte både tömning och städning efter att vi tagit med oss de saker vi ville spara. Boendet tog tacksamt emot mammas fina fåtölj med fotpall, en hylla och ett par tavlor. Därefter återstod inte mycket, en byrå, kläder, ett par lampor och lite hemtextil.

Boendet erbjöd oss att köpa städning från kommunen. De vill ha 2500 för att städa den lilla bostaden. Men vi ville ju anlita någon som körde bort det som ingen ville ha också. 

Jag kontaktade två olika företag för att få offert. Orken är begränsad som sagt, så det fick räcka, annars finns det ju fler att jämföra med såklart. 

Den ena företaget hade lite svårbegriplig prissättning som baserades på en timpeng och sen tillkom milersättning och ev ersättning för släpkärra samt avgiften som företaget betala till återvinningsstationen. Det var inte lätt att veta vad priset skulle hamna på i slutändan. 

Det andra företaget återkom med en offert som var rent hårresande. De skulle alltså avlägsna de få saker jag angett ovan och städa den lilla lägenheten på 30 kvm. De beräknade att detta skulle ta två dagar!! Syrran och jag, som är pensionärer, rätt utslitna och med halvtaskiga kroppar hade klarat det på mycket kortare tid. Och för detta ville de ha 16 000 kr! 

Syster och jag konstaterade att de nog inte ville ha jobbet och valde det andra företaget utan att egentligen riktigt veta vad slutpriset skulle bli. Men några sextontusen skulle vi ju inte komma upp i ändå, resonerade vi. 

Rutavdrag kan inte göras när det gäller dödsbon. 

Här om dagen kom fakturan. De hade varit två personer som gjorde jobbet på en halvdag. Bortforsling, milersättning och städning. Det hela landade på 2600 kr. 

Så om ni hamnar i situationen, ta er tid att jämföra!




Kommentarer

  1. Vet så fort man nämner att det ska städas efter en bortgången då trissas priset upp så skrämmande och hårresande ..alla vill casha in ..jag blir mörkrädd hur vår värld hånar blivit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, cash is king liksom. Hänsyn och empati har hamnat långt i bakgrunden.

      Radera
  2. I Mark får man flyttstädningen gratis om man tömmer lägenheten i ett boende inom 10 dagar. Känns som en riktigt bra deal när löser detta.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en