Från slott till koja,,,

,,, blev det för släkten och i min släktforskning blev det tvärtom. :)

Jag har ju släktforskat i ett par år och hade bara en gren kvar att kartlägga, min farfars anor. "Fint", tänkte jag, "jag gör klart den, sen kan jag börja pilla med detaljer".

Och efter pillandet med detaljerna såg jag framför mig hur jag skulle åka ut och fota torp och små gårdar för att ha lite bilddokumentation till min forskning.
För det är torpare och bönder jag hittat i min släkt, fattigt folk som slet för att klara livhanken, bodde i dragiga små torp och fick många barn, varav kanske hälften överlevde till vuxen ålder om dom hade tur.

Alltså körde jag igång med forskingen i farfars släkt med friskt mod. Till en början var det som vanligt, torpare, soldater, små boställen. Men nånstans runt farfarsmor började militärerna i släkten stiga i graderna, namn som Johansson och Andersdotter försvann och ersattes av namn med mera pondus och sen plötsligt dök det upp en "von"!!

Jag stirrade på namnet med stor förvåning och tänkte att det här måste väl vara släkten "von´s" svarta får som råkade göra en piga med barn och blev tvingad att gifta sig?

Men när jag fortsatte bakåt i leden hittade jag den ena adelsätten efter den andra. Adelssläkterna är, till skillnad från "de ofrälse", dokumenterade långt, långt tillbaka i tiden och mycket forskning finns på dessa. Så det vara bara att börja läsa och följa personerna från mina släktgrenar bakåt i leden. Och vad hittar jag??

Jo, höga militärer, som sagt,,, idel ädel adel och "värre" blev det,,, jag hittade Erik XIV, Gustaf Vasa och ännu längre bak Harald Blåtand, kung av Danmark på 900-talet! Förutom det så hittade jag vad som verkar vara släktskap med de flesta av Europas furstehus, dom gifte ju in sig så förbaskat så dom är släkt med varann allihop typ,,,

Det hela kändes så tokigt så jag skrattade så tårarna rann. :D

Med denna upptäckt kom alltså en ketchupeffekt. Eftersom adeln är så väl dokummenterad så långt tillbaka i tiden kom jag, vid en snabb översikt tillbaka till år 327 på en gren. Fattar ni vad mycket folk det fötts sen år 327??? Plötsligt mångdubblades antalet släktingar och det kommer att ta ungefär resten av min livstid att dokummentera alla dessa!

Måste jag göra det då? Nej, egentligen inte. Jag är fullt nöjd med att vara ättling till torpare och bönder! :) Men det som är intressant är just att så mycket finns dokumenterat och min nyfikenhet är stor. ;) Men jag kan ju heller inte bara kopiera någon annans forskning utan måste verifiera allt och kolla alla källor.

Oerhört spännande och intressant men vad mycket jobb det blev helt plötsligt! *S*

En sak som grämer mig mycket just nu är att pappa inte är i livet, för detta har han inte känt till, det är jag säker på. Åh vad vi kunde skrattat åt det hela och vilka dåliga vitsar han hade kommit på! :D

Bara det faktum att vi verkar vara släkt med nedanstående man känns rätt komiskt! ;)





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en