Utflykt idag

Idag var det dags för en utflykt, tyckte syster och jag. Det var ett tag sedan sist. Egentligen hade vi tänkt åka förra fredagen, men vädret verkade lite väl osäkert då, så vi väntade en vecka och det gjorde vi helt rätt i. Underbart väder idag!

Vi startade utflykten med lunch. Ett ställe en bit utanför stan fick besök och vi åt en variant av fish and chips. Det var gott men kocken hade inte sparat på saltet precis.

Efter maten åkte vi vidare, närmare bestämt mot den lilla orten Holsjunga. Målet var Gräne gruva, ett område kring en gammal gruva som var i bruk i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

Engagerade och entusiastiska frivilliga har skapat ett jättefint område kring den gamla gruvan med vandringsleder, grillplatser, informationsskyltar, en "trollskog" med labyrint för barnen och en rhododendronträdgård. Helt klart värt ett besök. Det kostar inget att besöka stället, men möjlighet att swischa en valfri peng för att de ska kunna fortsätta utveckla området finns. Vi swischade varsin 50-lapp, syrran och jag.

Här kan du läsa mer om stället om du blir sugen på ett besök: Gräne gruva

Besöket inleddes med att följa skyltarna till gruvan som imponerade med lodräta bergväggar och en damm där det simmade guldfiskar. Många olika bergarter och mineraler finns här, vissa av dem riktigt ovanliga. Det fanns också information om hur brytningen gick till. Det var handkraft och transport med häst som gällde. Kan bara tänka mig vilket slit det måste varit.

Efter det gick vi den gula leden till utsiktsplatsen. Den är bara 1,8 km och tillgänglighetsanpassad så hyfsat lätt att gå, men först gick det uppför och uppför och sen nedför och nedför. Smart drag att göra hela leden som en serpentinväg så även om det var många backar var det inte extremt brant ändå. I dagens varma väder blev promenaden i alla fall rätt svettig för två tanter.

När vi kom tillbaka hittade vi ett bord i skuggan och åt upp vår medhavda fika som smakade mums efter promenaden, innan vi åkte hemåt igen. En riktigt härlig dag!

Här kommer bilder:

Ljungen blommade

G

Höga bergväggar

Gruvdammen

Så många olika färger och bergarter kunde man se med blotta ögat. Bilden ger tyvärr inte rättvisa åt detta.

Guldfiskar i gruvdammen

Starten på leden mot utsikten

Mitt i skogen fanns Rhododendronparken. Just dessa blommade om i höstvärmen.

Små stenrösen fanns utmed hela leden. Vi byggde på en del av dem.

Fin utsikt när vi nådde toppen

Ser ni "stubbegubben"?

Serpentinvägen nedför

Vi kom ned till sjön efter alla backar

En riktigt lång gångbro, som vi inte gick över