Urnsättning idag

 Idag på eftermiddagen samlades vi på kyrkogården och sänkte ned lilla mammas urna i familjegraven. Det var hennes önskemål att begravas i samma grav som sina föräldrar och farföräldrar. 

Vi valde avsiktligt att vänta med urnsättningen till efter sommaren, helt enkelt för att syster och jag verkligen behövde en paus från död och begravningar. 

Vädret var underbart och vi hade en liten kort ceremoni. Det var syrran och jag och tre av mammas barnbarn. Begravningsentreprenören var med och läste två fina dikter, bl a den från dödsannonsen, som mamma själv valt ut för längesedan. 

Det kändes fint men förstås sorgligt, men nu är hon där hon ville vara efter detta livet. Vila i frid lilla fina mamma. 

En gång blir allting stilla
en gång får allting ro
Ej något skall förvilla
min själ på kvällens bro
Ej skall jag se tillbaka,
ej heller framåt än,
allt minne är och vaka
och liv och död min vän
Pär Lagerkvist



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en