Tänt var det här! :)

Det hände sig för några veckor sedan att jag fick syn på en lampa. Det var en bild på nätet jag fastnade för. Lampan i fråga kunde man göra själv och den var snygg, tyckte jag.
Så jag bestämde mig för att försöka mig på detta projekt.

Så här går det till:
Man tager ett större antal virkade små dukar i valfri kulör. Man kan virka dem själv eller köpa dem på loppis eller rota hemma hos morsan. :) Jag använde mig av alla tre varianterna, för det går åt rätt många små dukar, fler än man kan tro.

När antalet dukar är omfattande blåser man upp en ballong till önskad storlek. Sen börjar den kladdiga delen av jobbet. Med hjälp av tapetklister limmar man fast dukarna på ballongen. De måste limmas lite omlott för att lampan ska hålla ihop sedan. När ballongen är täckt med dukar stryker man ett lager lim över alltihop, knyter fast ett snöre i ballongen och hänger den på tork i ca ett dygn.

När det hela torkat ordentligt gör man hål på ballongen och tar bort den. Till detta använde jag en sticka och petade i hålen i dukarna för att få ballongen att lossna. När den lossnat helt "hällde" jag helt enkelt ut den genom hålet där ballongens knut varit.

Därefter monterar man lamphållare, sladd, kontakt m.m. Om hålet i lampskärmen är för litet går det bra att klippa upp det till rätt storlek. Sen knöt jag fast skärmen i sladden och hängde upp min lampa. Den lyser så fint så! :)

Och jag är mer än nöjd med mitt resultat av första försöket:



Om man inte vill ha en helt rund lampa går det bra att enbart limma dukar på halva ballongen. Då får man en "öppen" lampa. Om man vänder den öppna lampan upp- och ner får man en plafond. Dock har jag inte räknat ut hur man fixar fästet på en sådan ännu. :D
Jag funderar på att blåsa upp en avlång ballong och klistra dukar på toppen av den, så att jag får små lampor till fönstren.

Kul projekt hur som helst... lätt var det och fint blir det. :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en