Mycket mys och visst besvär

 I lördags var jag med syster hos systerson med familj där det var julgruppstillverkning. Med stort engagemang och kreativitet åstadkom vi ett rejält antal julgrupper. En kul dag. 



Igår var det ett härligt födelsedagskalas för ett litet barnbarn som fyller tre år idag. Mysigt.

Dagen idag har mest handlat om julgran! 
Julgranshämtning hos släktens markägare, d v s syrran, var planerad kl 13. Men innan dess behövde jag åka och skaffa en julgransfot eftersom jag gett bort min tunga i gjutjärn som jag knappt orkade lyfta. 
Efter lite sökande på nätet stod det klart att julgransfötterna var slut på många ställen men till slut hittade jag en affär som skulle ha kvar den sorten jag ville ha så jag tog en tur dit på förmiddagen. Julgransfoten jag ville ha var förstås slut där med, men de hade en annan sort som fick duga. 
Därefter hämtade jag väninnan och vi körde mot skogen för att hämta granar. Försedda med sågar drog vi ut i skogen och hittade snart passande julträd. Efter en del sågande med stånk och stön var det hela klart och det smakade väldigt gott med en fika efteråt.
När vi kom tillbaka till civilisationen hjälpte jag vännen att lasta in hemma hos henne innan jag for hem. 
Jag bar in kassen med min nyinköpta julgransfot och lite annat och sjönk ned i soffan för en liten paus men lusten att klä granen tog över så jag tog itu med att hämta pyntet i källaren och granen som stod i garaget. 

Jag har tagit in många granar genom åren, mycket p g a granallergiska partners (eller också var det bara som de lurades för att slippa, hehe!) så jag gjorde som jag brukade, d v s skakade granen utanför, sågade ett jack stammen nedtill, satte på julgransfoten lite provisoriskt och ställde granen på julgransmattan. Efter det måste den förstås finjusteras för att stå rakt, vilket inte brukar vara något större problem alls. Lite skruvande bara liksom. Trodde jag...

Årets gran visade sig vara ett djävulens påfund när det kom till att vara rak! Jag skruvade åt och skruvade upp igen. Tog av foten och satte tillbaka granhelv... igen. Låg på golvet och svor, reste mig och inspekterade och svor igen, i en timmas tid. 
Min onda tumme hotade att säga upp sig av allt skruvande och till slut sa jag med hotfull röst: "jag stryper dig, granj-l!"

Granen tog ingen notis alls om mina ansträngningar, svordomar och hot, utan fortsatte att leka lutande tornet i Pisa. 
Till slut kunde jag konstatera två saker:
1. Stammen är sned
2. Julgransfoten är för stor och går inte att skruva åt tillräckligt mycket. Alternativt, granens stam är för klen men jag ville ju ha en liten gran.

Jag funderade på att ge upp och be någon komma och hjälpa mig alt. köpa en ny julgransfot. Men efter att har rotat igenom verktyg, skruvar och muttrar lyckades jag hitta diverse saker att stoppa mellan stammen och skruvarna så att granen äntligen blev rak. Eller ja, hyfsat rak i alla fall. Om jag inte tittar på den när jag står vid diskbänken. Funderar på att köpa en konstgjord gran till nästa år. Fast det har jag säkert glömt tills dess. 

Äntligen var det dags för den roliga biten, nämligen att klä granen. Jag började med ledslingan med ljus som jag förstås lyckades trassla till så att det kom en ny ramsa av olämplig vokabulär från min mun. Till slut var den i alla fall på plats och lyste fint. Då var det dags för kulorna. Jag öppnade lådan med julgranskulor som jag tagit upp från källaren och började fnissa hysteriskt! För vad ligger överst i den om inte en liten julgransfot som hade passat perfekt till min lilla gran istället för åbäket jag just köpt! Trodde jag gett bort den lilla foten för längesen. 

Nåväl, nu orkade jag inte ens tänka tanken på att byta fot på granen så det fick vara. Kulorna kom på plats och så på med lite glitter. Sen var det bara toppstjärnan kvar. Och var var den då? Den låg inte bland kulorna som jag trodde. Eller egentligen borde det vara två olika stjärnor där. Får leta i källaren i morgon eller också har jag råkat ge bort båda två av bara farten när jag rensade i höstas? Nåja, det är ett i-landsproblem. 
Jag har i alla fall en julgran och nog är den ganska fin ändå?

Rak och fin om man fotar ur rätt vinkel! 








Kommentarer

  1. 🥰 duktig du är …här har vi inte nåt pynt ….just nu är jag bara så irriterad på att vi inte hört nåt om en ny MR…

    SvaraRadera
  2. Jättefin är den tycker jag - jag har skaffat en plast som jag har ute

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en