Gröten står så god och grann i grytan. Och lite annat.

 För att relatera till förra inlägget och min julgran kan jag berätta att jag faktiskt hittade toppstjärnan till granen dagen efter. Så nu är den på plats. En liten hake bara. Toppen på min gran är väldigt lång och eftersom min sjuka tumme sagt upp sig kan jag inte klippa av den till lagom höjd. Det ser rätt fånigt ut men får duga som det är. I alla fall tills någon person med bättre styrka i händerna kliver över min tröskel för då sätter jag en sekatör i näven på hen. 




Idag ägnade jag förmiddagen åt lättare städning. Inte för att jag ska ha gäster under julen men man vill ju ändå ha det fräscht hemma. Sen har jag blandat eget rengöringsmedel vilket har gett städningen ett rejält lyft, särskilt i badrummet. Tusan så rent det blir och lätt går det! Här snackar vi skinande rent. Det är bara två delar ättika, tre delar vatten och ett par droppar diskmedel som jag blandar i en sprayflaska. Fenomenalt bra! 

Under tiden kom ett blomsterbud. Det var en underbar bukett från två lika underbara vänner, stort och varmt tack för den! 



Efter lunch gav jag mig ut i halkan. Till fots eftersom jag har nära till det mesta där jag bor, så ingen idé att ta ut bilen ur garaget. Jag gick och hämtade ett paket med nya stolsdynor och bordstabletter jag beställt och sen handlade jag lite i matväg som jag glömde sist. Dynorna och bordstabletterna blev fina tycker jag. Skönt att slippa de gamla dynorna som var så tunna att jag fick träsmak när jag satt och åt frukost.



Därefter var det så dags för grötkokning. Vi har alltid knytkalas på julafton och gröten har fallit på min lott i många år nu. Plus sillen, men den är färdigköpt. 

Alltså tog jag fram stora grytan, mätte upp vatten och satte den på spisen. Spisen protesterade med ett bestämt pip och började blinka. Hoppsan då! Jag använder nästan aldrig stora grytor numera och den här har jag inte använt sen jag flyttade. Spisen och grytan kom inte överens helt klart. Den grytan är ca 40 år gammal och således tillverkad långt innan induktionshällar var uppfunna. 

En kort funderare senare gav jag mig ut ännu en gång och kände tacksamhet över att det bara var en kort promenad till närmaste stora ICA-butik. Där var det folk, kan jag säga. Jag marscherade in, tog en scanner, hämtade lämplig gryta och traskade ut lika fort igen. Min väg till och från affären går via en järnvägskorsning och naturligtvis kom tåget när jag var på väg hem. När man inte har annat för sig kan man ju fota denna "happening" medan man ändå står där och väntar.



En liten stund senare var jag hemma igen och ställde grytan på spisen och bums var grötkokningen igång. Spisen var samarbetsvillig och jag var glad. 



Gröt var det här! :)



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en