Blommor och bin - äntligen!

 Detta är inget inlägg för den pryda. 😁

När kära syster och jag röjde ur mammas hus för några år sedan hittade jag en affisch från min ungdomstid. Vilken nostalgitripp! 

Ett minne från det tokiga och frigjorda 70-talet som fick oss båda att skratta. Jag hade inte en aning om att mamma sparat den. 

På den tiden fanns en affär i stan som hette Blommor & Bin. Den, och flera andra affärer med samma namn i olika städer, drevs av RFSU. Där såldes kläder, skor, kondomer och en massa annat. Sexualupplysning ingick på köpet. 

Jag vill minnas att om man handlade på själva öppningsdagen fick man en affisch. Jag handlade en röd t-shirt med texten "Blommor & Bin" rakt över bröstet. Tror jag var 14 år och det var den häftigaste och fnissigaste affär jag någonsin besökt. 

Affischen i fråga hade jag på väggen i mitt rum och efter alla år dök den alltså upp igen. I väldigt gott skick dessutom. 

Jag tog hem affischen och planen var att rama in den men den blev liggande och sen blev ju hela livet ställt på ända så jag glömde bort den ett tag. 

Men nu när jag flyttade dök den förstås upp igen och till sist tog jag tag i mina planer. Affischen skulle upp på väggen! Den är alldeles för kul för att gömmas i någon låda. Måtten på den var udda så jag fick måttbeställa en ram på nätet. När det kom förrförra veckan efter otålig väntan från min sida, visade sig glaset vara sprucket, trots att den var mycket väl emballerad. Jag reklamerade den och fick löfte om att de skulle skicka ett nytt glas och idag kom det äntligen! 

Jag har tillbringat en del av eftermiddagen med att rama in min gamla affisch mycket försiktigt och omsorgsfullt. Jag kom på mig själv med att hålla andan stundtals för jag var så rädd att göra någon tabbe och förstöra glas eller affisch, men allt gick enligt plan och äntligen hänger den på väggen mitt emot sängen. Jag drar på mun varje gång jag ser den. 

Ljuset var inte det bästa så här på kvällen men jag kunde förstås inte vänta med att fota till i morgon. Färgerna stämmer inte med verkligheten men jag tror bilderna kan roa er ändå. Kanske någon av mina jämnåriga vänner också får en liten nostalgitripp? 😀 (Klicka på bilderna för större format)



Titta bara på de galet utsvängda byxorna! 

"Även en liten droppe kan bli en stor fotbollsspelare" Hahahaha! 

Små uppmuntrande tillrop för samlivet mitt bland reklamen 😄



Kommentarer

  1. Det var tider det blommor o bin o vjeans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! V-jeans som hängde på höfterna och tröjan slutade 10 cm ovanför naveln. :D Det var på den tiden magen var platt, haha!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en