Julen 2023

 Tänk att det blev jul i år också, efter allt! 

Dan före dan var vi ute och åt tillsammans, barn, barnbarn och jag. Från bonusbarnen med familjer fick jag en helt underbar blombukett. 



Vi åt underbart god mat och det kändes som om Lasse var med oss, om än inte fysiskt. Vi skålade för honom och innan vi samlades på restaurangen möttes de flesta av oss upp på kyrkogården och tände ljus. Det var sorgligt men fint och det känns som att vi gör det bästa av situationen som den nu har blivit. 



Julaftons eftermiddag och kväll tillbringades med familj och släkt hos en av systersönerna. Att vi, trots allt, var många dämpade saknaden efter de som inte är med oss längre. Här fotade jag ingenting alls och det var medvetet. Jag ville uppleva julen utan mobilen. Vi åt massor av supergod mat, spelade julklappsspelet och hade besök av världens roligaste tomte. De små barnbarnen var både exalterade och fascinerade. Underbart!

En av de andra juldagarna hade jag mysigt besök av en av sönerna med familj. Det blev en trevlig eftermiddag. Tyvärr är kroppen i sånt skick nu att jag undviker att sitta på golvet och leka med barnbarnen. Det är mindre kul, men fullt förståeligt med tanke på väderomslagen och hur det här året har varit. Det får ta sin tid att läka.

Jag blev också sugen på mera julmat en av dagarna och fixade ihop vad jag kunde utifrån det som fanns hemma. Ett kokt ägg, lite sill, köttbullar och skinka smakade mums med ett glas julmust till. Julgröten till efterrätt åt jag så glupskt att jag glömde fota den. 



Hoppas din jul varit fröjdefull. :)

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en