Ja och så detta med avregleringar



Avreglering är populärt nu för tiden. Med avregleringar skulle allt bli mycket bättre, sa dom som bestämmer. Ökad konkurrens, lägre priser, fler arbetstillfällen, sa dom. Bättre på alla plan för landet Sverige.

Jaha,,, nu ska vi se då.

  • Man avreglerade elmarknaden. Elen har aldrig varit dyrare och dessutom blev det kaos och ingen kunde längre begripa sig på sin elräkning.
  • Man avreglerade SJ - och ja, det vet vi ju alla hur "bra" SJ funkat på senare år.
  • Man avreglerade äldrevården - och rapporter om vanvård och missförhållanden har duggat tätt sen dess.
  • Man avreglerade apoteken och priserna på medicin har stigit.
  • Man avreglerade taxi - det blev dyrare och kollen på chauförrerna blev sämre.
  • Man avreglerade posten vilket bara ledde till försämringar och ökade priser.

Tror inte jag behöver dra fler exempel...

Så vad är grejen med avregleringar? Jag fattar inte hur det kan vara bra för någon?
Jooo!! Om jag äger ett riskkapitalbolag! Då håvar jag in stora pengar på den fina fria konkurrensen och kan föra dom ut ur Sverige. Då hade jag säkert suttit på mitt feta arsle och gottat mig.

Men det var väl inte för att gynna dessa som avregleringarna infördes? Så vad är grejen?

Nu har vi provat detta tillräcklig, tycker jag. Och sett hur det går. Knappt någon marknad har blivit bättre av att avregleras, det är den bistra sanningen! Så kan vi sluta avreglera nu, tack?!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Vila i frid, lilla fina mamma

Min vardag