Finfina FAS3



För den som har svårt för ironi i text vill jag påpeka att rubriken är högst ironisk!

FAS3,,, ja, vad säger man?

I FAS3 ingår människor som anses arbetsföra men inte lyckats hitta jobb. FAS3 är, så att säga, de arbetslösas slutstation.
Själv kom jag aldrig dit, jag klassades som för sjuk efter FAS1.

I FAS3 får du jobba, som "alla" dom andra som jobbar. Men du har inte rätt till semester, du är inte skyddad av några försäkringar och du har bara en bråkdel av lönen som de anställda på samma arbetsplats har. Arbetsgivare som tar emot "fas3or" får pengar för det.

FAS3 har spridit sig som ett virus i vårt samhälle. Många välgörenhetsföreningar t ex, som protesterade vilt mot FAS3 i början, har nu tystnat. För de har tagit emot "fas3or" själva! Klart som korvspad, de får ju betalt för det. Extra pengar är ju gott i en fattig föreningskassa. Kommuner tar emot FAS3,,, och tjänar pengar. Någon företagare läste jag om, han hade fem stycken "fas3or" på sitt företag. Detta gav honom tillräckligt med pengar för att lämna affärerna åt sina "slavarbetare" och åka på semester!

Konsekvenserna av detta blir att så länge det är möjligt att få arbetskraft som staten betalar för, kommer inte andelen "riktiga" jobb att öka! Och chanserna för de som är inne i FAS3 att få en anställning ökar därmed inte heller.

Dessutom "stjäl" FAS3 jobbmöjligheter från alla, eftersom alla som kan ta emot "fas3or" hellre gör det än att anställa.

Jag behöver väl egentligen inte skriva att vi redan ser konsekvenserna av detta. Arbetslösheten har ökat, inte minskat som vår "fina" regering påstod att den skulle göra! Sen må dom skylla detta på världsekonomin, men det argumentet köper jag inte!!

FAS3 är ingenting annat än maskerat slavarbete och leder inte till någon vettig samhällsutveckling eller något annat vettigt heller, förutom lite extrapengar till dem som tar emot "fas3or" och det var väl inte det som var målet eller?

Att behandla människor så som "fas3orna" blir hanterade är så lågt och så ovärdigt och säger en hel del om människosynen hos alliansen. Skäms, Reinfelt & co!

FAS3 får mig att minnas nedanstående gamla låt. Idag är den, tyvärr, mer aktuell än nånsin. Lyssna på texten!







Kommentarer

  1. Ja som du skriver är detta rent åt helvete (vilket du inte skriver i klartext men jag tolkar det så) - inte nog med att arbetsgivaren får betalt, så får en FAS3-are inte avtalsenlig lön även om de många gånger utför kvalifiserade arbeten som en anställd skulle gjort om man inte haft "gratis" arbetskraft - arbetsgivaren behöver inte betala någon form av sociala avgifter och heller inte gäller försäkringar heller om jag förstått rätt, och vad jag förstår så är man inte försäkrad från FK heller - (jag har sett något på TV en gång) - jag anser helt och klart att detta är helt förkastligt -

    annelie/bea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, åt helvete är verkligen det rätta uttrycket, Annelie!

      Radera
  2. Kan inte annat än att hålla med

    SvaraRadera
  3. FAS3 tillhör numera ett av Sveriges största företag, både som antal "anställda" samt "pengarullning"
    sedan får de som är med i A-kassan en "ledighetsperiod" på 20 dagar per år, men det kan vara lite mixat, för mycket hänger det på "arbetsgivaren" och hur "stark" man är som person och genomdriva sin rätt att vara ledig
    // Tomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska något "företag" i världen läggas ner så är det FAS3! Helt sjukt är vad det är,,, eller åt helvete, som Annelie skriver ovan.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Vila i frid, lilla fina mamma

Min vardag