Man vet att man är en undulatnörd när,,,



,,, man kämpar för att skapa den ultimata växtmiljön för,,, ett ogräs!

Ogräset i fråga, som här i trakten går under namnet Våtarv, är nämligen en riktig delikatess för undulater.
Således befriade jag, i somras, min systers rabatt från en rejäl tuva Våtarv. Tur att man har släkt med trädgård när man inte har en egen. Syrran blev inte så värst upprörd över förlusten av ogräset heller.

Tuvan fraktades hem och planterades i kruka där den, efter bara några dagar, förde en mycket tynande tillvaro. Här gällde det att tänka till. Hur skulle jag få ogräset att överleva i en kruka, helst hela vintern?

Våtarv växer som sagt i rabatter och helst under andra, större växter, då trivs det som bäst. Jag insåg alltså att ogräset behövde växa övertäckt på nåt vis. Plastfolie? Nä, för mjukt. Plastpåse? Nej, den sjunker ihop. Under en runda på husgerådsavdelningen på ICA, hittade jag den ultimata "outfiten" för en tuva ogräs. Stektub!!

Stektub är, som namnet anger, en lång tub av lite stelare plast, som klipps till lagom längd och sedan används för att ugnssteka i. Detta har jag dock inte använt min rulle stektub till. Istället klippte jag till en lagom bit, förslöt den med ett gummiband i ena änden och ställde ner hela plasten över krukan. Detta gjorde våtarven gladare!

Ändå har ogräset fört en rätt tynande tillvaro under vintern. Ett tag fruktade jag för dess liv, när det var som mörkast och bara två ynka, pyttesmå gröna blad skvallrade om att där fanns nåt liv alls!

Men finns det liv, finns det hopp! I takt med vårljuset och med hjälp av ekologisk växtnäring frodas nu ogrästuvan, till min stora fröjd. Snart är det dax att skörda! Tänk vad glada fåglarna ska bli, kanske får dom en bukett Våtarv redan ikväll, som fredagsmys!

Jag inser att det nog är i knäppaste laget att odla ogräs. För att ytterligare övertyga er om vilken nörd jag är skriver jag detta blogginlägg och illustrerar t o m det hela med bilder,,, på ogräset.



Kommentarer

  1. Alltså att du var knäpp visste jag ju redan, men så knäpp, va 17 skall du odla när det kommer en hund i familjen, jag bara undrar

    Annelie/bea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, måste man odla nåt till hundar? Finns det hundgräs? Nej,,,hundkex måste det ju vara! ;)

      Radera
  2. hade det varit katt kunde du odlat kattmynta - men hundkex till hund verkar ju rätt

    A/b

    SvaraRadera
  3. Men ohhhhh! Vad avundsjuk jag blir! För att inte tala om hur avundsjuka mina fåglar skulle bli om de fick se vad dina fåglar snart får mumsa på! :D Min våtarv dog sent i julas och jag gav upp och slängde allt. Borde ha kämpat längre, känner jag nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stektub är grejen, Lima! :) Plus vatten på krukfatet rätt ofta. Du får göra ett nytt försök till hösten. Våtarven hade strykande åtgång här i går kväll kan jag säga. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en