Funderingar kring en tvättstuga



Vad är grejen med tvättstugor i hyreshus?

På nåt sätt beter sig vissa människor i hyreshustvättstugor som de gör på nätet. I alla fall om tvättstugorna har ett bokningssystem med siffror där man kan vara rätt anonym.
Precis som vid en dataskärm beter de sig som de aldrig skulle göra om de riskerade att bli upptäckta!

Jag ska villigt erkänna att jag ibland är en smått rabiat tvättstugehäxa! Men jag håller det för mig själv dock,,, och jag tänker alltid på att lämna tvättstugan i sånt skick som jag själv skulle vilja finna den,,, till skillnad från vissa andra.

En gång har jag skridit till verket och skrivit ett minst sagt argt brev till en granne. Eftersom jag inte visste vem grannen var (han/hon dolde sig förstås bakom sina anonyma siffror, ha!) kunde jag inte konfrontera personen med sitt ohyfsade tvättstugebeteende, alltså skrev jag ett brev.
Det var så att jag hade bokat tvättstugan en morgon. När jag kom ner för att tvätta var torktumlaren full med tvätt från kvällen innan. Samma sak med det stora torkrummet. Jag, som har en ond kropp, har nog av att plocka med min egen tvätt och hade inte den minsta lust att plocka undan grannens, men det var ju inget att välja på om jag ville ha min egen tvätt torr. Alltså staplade jag grannens tvätt på en bänk och pyntade högen med ett ilsket brev överst.

En klassiker är väl annars luddet i torktumlaren. Hur svårt kan det vara liksom? Tydligen oerhört komplicerat för vissa, förmodligen ytterst otekniska individer!

Två fenomen har jag stött på i nuvarande tvättstuga. En granne envisas med att klämma sig in bakom maskinerna och stänga av samtliga huvudströmbrytare varje gång hon/han avslutat sitt tvättpass! Varför, kan jag undra? Det enda som detta leder till är att nästa tvättstugegäst måste göra samma sak, fast tvärtom! Detta har dock inte hänt på länge nu så grannen kanske har kommit på att det är för besvärligt eller upptäckt att ingen annan gör samma sak.

Idag när jag skulle tvätta var tvättpasset efter mig bokat av någon som anser sig vara ägare till tvättstugan under sitt tvättpass. Personen hade liksom belägrat allt i lokalen med sin smutstvätt! Eftersom tiderna går nån timma omlott för att grannen före ( i detta fallet jag) ska hinna få sin tvätt torr, är det inte det lättaste att lägga ihop sin rena tvätt bland grannens drivor av smutsig dito (och inte så fräscht heller precis!). Bordet var helt belamrat av smutstvätthögar, strykbrädan likaså. Jag skulle mangla lite och hade jag inte vetat var mangeln stod hade jag inte hittat den, för den var begravd under ett berg av skitna sockar, handdukar m.m.

Eftersom jag är en enveten kärring, kopplade jag ett stadigt grepp om hela skithögen och förpassade den till den redan belamrade strykbrädan. Förmodligen fanns det någon tanke bakom alla dessa högar, förmodligen var de sorterade. Brydde jag mig om detta? Nej!
Finns det en mangel ska man väl kunna använda den? Och då menar jag inte till att begrava den under smutstvätt!

Nåja,,, nu ska jag inte orera mer om detta ilandsproblem utan tänka på trevligare saker.

Kommentarer

  1. du är för snäll jag hade bara hivat ner skiten :-)

    SvaraRadera
  2. Det är i lägen som dessa jag är väldigt glad att jag har egen tvättmaskin och torkmöjligheter - lovar att jag hade nog inte varit lika snäll som du - möjligtvis om det var första gången det hände - men inte om det upprepades, skit detsamma om det är olika människor som inte "sköter" sin tvätt och sina tvättider - egentligen är det ett märkligt fenomen detta med tvättstugor - detta att man inte visar hänsyn till varandras tvättider förekommit redan när jag bodde i hyreshus

    Annelie/bea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar som om det varit ett problem sen hyreshusens begynnelse, Annelie! Konstigt fenomen, måste jag säga. *S*

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en