Fuskare,,, och andra


Många sjukskrivna har de senaste åren anklagats för att vara fuskare. Alla sjukskrivna förresten,,, har bemötts med misstro och skepsis.

Det är väldigt lätt att döma någon som fuskare. Vi har en tendens att döma utifrån vad vi ser. Och ofta ser vi en människa som går till affären, dammsuger, umgås med vänner och i största allmänhet beter sig som folk gör mest och utifrån det är det lätt att säga "men han/hon ser ju inte sjuk ut".

Jag har själv råkat ut för det. När jag arbetstränade var det en arbetskamrat som frågade lite om mina sjukdomar och när jag hade berättat sa hon: "men det syns ju inte på dig!!"

Nä, just det och det som inte syns det finns inte, eller? ;)
Jag svarade henne att "när det syns på mig, då är jag inte här".

Det är helt solklart att det finns folk som fejkar sjukdom och lever på sjukersättning samtidigt som de jobbar svart osv.
Men de är en ytterst liten andel av de sjukskrivna.

Majoriteten av de sjukskrivna lider verkligen av en eller flera sjukdomar. Vissa kan jobba, åtminstone deltid, om de får det rätta stödet och den rätta hjälpen. Det ska de naturligtvis få.

Vissa lider av nåt slags inlärd hjälplöshet och tror att de inte klarar att jobba och behöver såklart hjälp med den biten.

Och sen finns det en grupp som verkligen inte kan jobba alls.

Våra makthavare, oavsett partitillhörighet, bör inse att det är fråga om individer som behöver individuell hjälp utifrån sina behov. Ingen är betjänt av att folk anklagas för att vara fuskare och sätts på pottkanten rakt över. Det är ovärdigt ett land som Sverige att behandla folk så.

Kommentarer

  1. Jag hade en väninna, på utsidan såg hon ut att vara den friskaste människan man sett, tom läkarna ifrågasatte hennes sjukdom, hon var diabetiker. Hon finns inte mer hon dog av sin sjukdom trots att läkarna tyckte hon såg frisk ut.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en