Tjohej i julstöket!

Ja, för ni julstökar väl? ;)
Många av mina vänner verkar göra det, har jag sett.

Sedan ett antal år tillbaka har jag minimerat julstöket till en, för mig, rimlig nivå.
Jag vill gärna ha det städat och fint till jul, det vill jag. Men jag börjar i god tid. Dock inte så god tid som de som måste ha hela huset sanerat till första advent! :D
Om man storstädar till första advent är det ju skitit till jul igen. Inte rationellt! Alltså åker adventsljusstakarna upp här i skitiga fönster. Huvudsaken är att det lyser fint. :)
Fönstren är dock putsade nu, tack vare maken som är en fena på denna syssla. Puss på dig!
I sovrummet är gardinerna bytta, inte för att det är ett måste p g a julen, utan för att där inne flyger dagligen sex undulater som, var och en, släpper en bajs i kvarten. Det är trevligt med rent till jul, som sagt. Och undulatbajs räknas inte som en juldekoration. ;)
Så lite extra städat blir det, vilket är klart dagen före julafton och sen får det duga.

När det gäller julmaten, julbaket, julgodiset är det typ så lågprioriterat som det kan bli. :D Finns att köpa!

Visst inser jag tjusningen i att göra saker själv, ifrån grunden. Men jag gör inte det bara för att det är jul. Jag gör sånt när jag har inspiration till det och julen ger mig inte någon nämnvärd inspiration till sådant.
Varför ska jag baka en massa? Ingen orkar äta kakor ovanpå all julmat och frysen är liten. Varför ska jag göra en massa godis? Jag blir bara tjockare då och förresten är affärerna fulla av gott godis om jag nu skiter i att jag blir tjockare.
Jag kokar gröt, det gör jag. Det är allt. *S* Resten köps färdigt och på julafton har vi knytkalas, så då får man ändå smaka syrrans hemlagade, goda köttbullar och mors Janssons frestelse. :)

När det gäller julklappar är den biten i princip nedlagd i vår släkt så det är en baggis. Julkort skickar jag inte och inte många andra heller numera av brevbärarens skörd att döma. Däremot svämmar sociala medier över av julhälsningar och man skriver "tack det samma" så många gånger att man nästan sliter ut de bokstavstangenterna. *S* Men självklart önskar man sina vänner en underbar jul!

Så den här veckan jobbar jag på att städa fint. I början av veckan, som idag, gör jag sådant som "står sig". Jag har torkat rent två skinnfåtöljer. :D Så nu slipper jag reta mig på de "hundtassmutsiga" armstöden. I morgon ska jag nog ta en storstädning av duschen, tror jag. Den ser ut att bli gladare av det. På onsdag funderar jag på att flumma runt i bostaden och vifta med min chockrosa dammvippa. :) Lugnt och fint, en liten bit varje dag, för att till veckoslutet hjälpas åt med golven, maken och jag.

Julgran då? Nix, den proceduren la vi ner för några år sedan. Fast i år funderar jag på att få ett riktigt "stolleryck" och ta fram hela min tomtesamling, som legat nedpackad i kartonger de senaste 5-6 åren! Få se om jag gör verklighet av detta, annars ligger de bra där de ligger, tomtenissarna. :D

Ingen stress alls, för jag vill ha en rofylld jul med alla kära omkring mig och orka umgås, det är absolut det viktigaste!

Kram på er och glöm inte att andas! :)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en