Gamla och farliga vägar

Det händer saker här i landet som får mig att känna mig grymt obekväm och ger mig en enormt dålig magkänsla! 

Närmare bestämt händer det i Sölvesborg. 

De som nu samstyr kommunen kommer med det ena förslaget efter det andra som ger mig kalla kårar. Den offentliga konsten ska censureras, de böcker som tillhandahålls på ortens bibliotek likaså, prideflaggan ska inte få hissas på kommunens flaggstänger, viss kultur ska prioriteras, annan inte, tiggeri ska förbjudas, bidragen till folkbildning ska skäras ned och nu undersöks även möjligheten att vägra ta emot invandrare. 
Någon mer än jag som hör varningsklockor ringa här? 

Ovanstående har nämligen hänt förr. Det var så det började i Tyskland när Hitler kom till makten. Och, som alla säkert vet, urartade det sen till folkmord och förföljelser av miljontals människor.
Jag föddes långt efter andra världskrigets slut, men det låg ändå väldigt nära i tiden för att pratas mycket om både i hem och skola. Kanske har tiden gjort att många glömt? Kanske tror många att detta inte kan hända igen, nu år 2019?

Men Hitlertiden startade inte med koncentrationsläger, gaskammare och andra galenskaper. Den startade precis så här, med små steg, som nu i Sölvesborg, som sedan eskalerade till ett helt galet människoförakt! 

Och nu har vi "hat- och intoleranssjukan" här! Och den är på väg att förstöra vårt öppna och tillåtande Sverige. Jag mår illa!

Det parti som allra mest driver på i dessa frågor om kulturcensur och förbud mot vissa yttringar styr i ytterligare fem av landets kommuner. Det är oerhört skrämmande.

Vi är på väg åt ett håll som inte leder till något annat än tragedi och människor som far illa.

Varför röstar människor på ett parti som vill värdera människor efter ursprung, hudfärg, sexuell läggning och annat?
Det sägs att många som gör det röstar av missnöje med de mer etablerade partierna och vill ha något nytt. Men detta är ju inte något nytt?! Det är ju som att rösta på att vi ska gå nästan hundra år tillbaka i tiden i väldigt många avseenden! 

Skrämmande!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en