Vänner och icke vänner

Sociala medier är en hyfsat stor del av det sociala livet, i alla fall för mig.

P g a sjukdom kan jag inte träffa folk alls så ofta som jag vill och då är t ex Facebook en utomordentlig väg att hålla kontakten. Så där har jag en hel del vänner.

Där har jag vänner som sympatiserar med hela den politiska skalan och vänner som är troende så väl som ateister, vänner som älskar klassisk musik och som hatar den osv. Kattälskare, hundälskare, fågelälskare, blomsterälskare m.m.

Det är charmigt, tycker jag. Att ha vänner med väldigt olika åsikter, livsåskådning och intressen. Det ger mig många infallsvinklar och intressanta samtal.

Då och då händer det att någon vän skriver och delar väldigt mycket av sånt som jag inte sympatiserar med eller inte intresserar mig för. Men det är inget problem. Det är så lätt att sluta följa den personen en tid, att dölja aviseringarna. 

Det är inget jag gör för att jag tycker illa om personen i fråga, utan för att slippa se sånt som stjäl för mycket av min egen energi. Det är mitt sätt att välja vad jag vill lägga krut på, så att säga.


Det ska väldigt mycket till för att jag helt ska ta bort någon som vän. För mig är det en väldigt tydlig markering och en stark sådan. Att ta bort någon som vän innebär, för mig, en signal om att ”jag gillar inte dig som person”. Att ta bort någon som vän, tycker jag, signalerar att ”jag vill inte ha med dig att göra.” 

För om man inte ens står ut med att ha personen som vän på Facebook, då kan man inte tänka sig att träffa den i verkligheten heller… så tolkar i alla fall jag det. Hur tänker du om att ta bort någon som vän?

Kärlek till er alla som visar respekt och tolerans! :)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en