Tungt

Senaste veckan har mycket känts tungt. Det som hände i Paris är inget annat än totalt fruktansvärt! 
IS måste stoppas på något sätt, för de verkar redan finnas överallt och man får en känsla av att vad som helst kan hända när som helst och var som helst. 
Jag är inte så orolig för egen del. Om det är meningen att jag ska bli mördad av terrorister så kan jag inte göra mycket åt det liksom.
Men när en av mina barns vänner blev ihjälskjuten på en restaurang i Paris för en vecka sedan kom terrorismen plötsligt mycket nära inpå. Och jag tänkte att det kunde varit ett av mina barn som var där och kände enorm tacksamhet för att det inte var så. Och jag tänkte på den familj som nu förlorat ett älskat barn. Och då blev det tungt. 
Så mycket hat...till ingen nytta alls. För hat leder aldrig till något gott. Det föder bara mera hat, det har vi ju sett. 

På tal om hat, så är näthat aktuellt och omdebatterat idag. Och det är bra att det förs fram i ljuset. Så snart någon, ofta en kändis, utmärker sig, får något uppdrag eller liknande, sätter det igång. För några veckor sedan var det Nicklas Strömstedt som fick hot och skit för sin låttext i "Så mycket bättre". Men mycket oftare riktar sig näthatet mot kvinnor. Senast idag mot Gina Dirawi som blivit utsedd till julvärd. Knapp blev detta offentligt innan "nätfegisarna" började vräka ur sig. Bedrövligt är det. 

Lite tidigare i veckan läste jag om någon som kallas Kringlan. Tydligen har han gjort barnprogram bl a. I alla fall hade han hängt upp sig på en mening i en recension och vräkte ur sig fruktansvärda hot om våld till den kvinnliga redaktören. Det var nåt av det grövsta jag nånsin läst och då är jag ändå rätt härdad! Han blev av med diverse uppdrag och jobb på kuppen och det är inte mer än rätt kan jag tycka. Men... i kommentarerna under delningarna om denne mans näthatande kan man läsa ord som "idiot, psykfall" m.m. Och där och då fortsätter näthatet. 
Visst förstår jag att man blir riktigt arg och skriver i affekt. Men hatet får liksom aldrig något slut om vi sänker oss till hatarnas nivå. Skriv gärna att du är arg, förbannad, vansinnigt ilsken eller what ever, men gå inte till personangrepp! Hat föder hat, som sagt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en