I fädrens spår... mot Linköping

Här om dagen reste jag till Linköping för en liten tripp i släktforskningens tecken. :)
Jag har turen att ha min äldste son med sambo i staden och sonen erbjöd frikostigt att vara privatchaufför samt sovplats på soffan.
Riktigt trevligt hade vi. Härligt att få tid tillsammans och även kuska runt i omgivningarna där släkten levt för längesen.
Min morfars far kom från Östergötland, där hans släkt varit skomakare, stockmakare, torpare och soldater i flydda tider. Det är spännande att åka i de trakter där släkten tidigare bott och verkat. Att se åkrarna de har brukat och stenmurarna de slitit med m.m.
Första kvällen studerade vi kartan och planerade rutten, sonen och jag. Dessutom blev jag bjuden på oerhört god mat och trevligt sällskap. :)
Nästa dag gav vi oss iväg direkt efter frukosten. Vi började med en tur i omgivningarna runt Linköping. Vi åkte genom byar där släkten bott.
Någon inventering av torp verkar inte finnas i Östergötland. Men det fanns massor av torp kvar! Överallt i byarna. Kruxet är att de flesta är bebodda och utan skyltar, vilket jag kan förstå då man kanske inte vill att nyfikna släktforskare står och fotar ens bostad. :D
Så det gick inte att finna ut vilka torp som var vilka.
Östergötland verkar ha lagt sitt krut på fornminnena istället. Skyltar med runstenar, hällristningar och gravfält finns lite var som helst. Och det är förstås jätteviktigt. Och om torpen rustas upp och används lär de ju inte försvinna heller precis.
Så jag fick nöja mig med att vara på platserna där förfäderna tidigare varit. Det är gott nog. Att få se var de bott räcker för mig, jag måste inte veta exakt i vilket hus. :)

Vi började dagen med att besöka Kärna kyrka. Där gifte sig min morfars farfars far och min morfars farfars morfar. Där begravdes min morfars farfars mormor. Kyrkan är förstås ombyggd och tillbyggd sen dess, men det är ändå en känsla att ha varit där. :)



Därefter for vi vidare runt på bygden och tittade på flera olika platser där släkten bott och till slut hittade vi faktiskt ett torp där verkligen någon i släkten bott. Torpet heter Kilen och ligger i Vreta kloster och där bodde och dog morfars farfars morfars far, bergsmannen Sven Jönsson. Tiden var då sent 1700-tal.




Vid lunchtid drog vi oss in mot Linköping och gick en sväng i Gamla Linköping där vi fick en bra bild av hur staden såg ut förr, på släktens tid.




Efter välbehövlig lunch på Wärdshuset i Gamla Linköping drog vi vidare till Garnisonsmuseét. Två av förfäderna var soldater i Första Livgrenadjärregementet på 1700-1800-talet. Deras namn var Sven Hård och Jöns Tillfeldt och så här såg deras uniformer ut:




I brist på definierade torp fotade jag även ett soldattorp på regementsområdet. Det ger en inblick i hur de bodde, soldaterna och någon lyx var det då inte fråga om!



På eftermiddagen återgick vi till att fara runt på bygden och besökte bl a Törnevalla kyrka, där många i släkten döpts, gift sig och begravts. Pesten härjade rätt hårt här på sin tid och en av släktingarna förlorade flera av sina barn då.



Vi hittade även till Stratomta, som på sin tid var ett torp, där släkten huserat. Numera är det privatbostad, men jag vågade mig ändå på att fota på långt håll. :D




Idag, på förmiddagen, innan jag skulle åka hem, fick jag en guidad visning av Linköpings centrum av sonen, innan han for till jobbet. :) När han farit iväg hade jag ytterligare en timma att slå ihjäl innan bussen skulle gå så jag tittade in i Sankt Lars kyrka. Många i släkten hörde till Sankt Lars församling och även om kyrkan inte är densamma då som nu känner man ändå historiens vingslag. Genom ett fönster i golvet kunde man beskåda resterna av det gamla högaltaret, så som det såg ut för länge sen:



Som bonus och avslutning hittade jag även Gustav Vasas bibel från 1541 i ett skåp i kyrkan. Även han är ju släkt, så denna måste fotas. *S*



Besöket i Sankt Lars kyrka ackompanjerades av orgelmusik dessutom. Någon, som absolut inte behövde öva, övade i alla fall så kyrkan nästan gungade och jag fick ståpäls. :)

Efter att ha tänt ett ljus för alla de som levt där före mig, lämnade jag kyrkan och tog bussen hem. Stort tack till R och S för övernattning, mat, skjuts och guidning och trevliga dagar! :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en