Hobbyläkarna

Alla vi, som är drabbade av sjukdomar som inte syns utanpå, drabbas även till och från av "hobbyläkarna". Ni vet de där människorna som alltid "vet" vad jag borde göra för att bli frisk? Ofta ligger det omtanke och välmening bakom deras, mindre genomtänkta, kommentarer men lika ofta hör man skepsisen och misstron bakom det de säger. Förmodligen sitter alliansens valfläsk om att "stoppa alla fuskare inom sjukförsäkringen" fortfarande i färskt minne.

De dyker oftast upp på diverse tillställningar där människor umgås. Det brukar börja med en oskyldig fråga om vad jag jobbar med. Jag svarar att jag tyvärr inte kan jobba så jag är sjukpensionär. Då kommer frågan om vad som är fel med mig (i mitt fall fibromyalgi, men det kan även vara andra osynliga åkommor) och sen är det hela igång:

"- Men det syns ju inte på dig?!?!".
Jag svarar: "Nej, det gör ju inte det."
Jag tänker: "Det syns inte på dig att du har en hjärna heller, kan jag få kika i ditt ena öra för att se om jag ser rakt igenom eller om du verkligen har en?"

"Det blir säkert bättre om du promenerar! Promenader hjälper mot allt!"
Jag svarar: "Jo, promenader är ju alltid nyttigt."
Jag tänker: "Vilken upptäckt du gjort! Jag föreslår att du genast besöker närmaste onkologavdelning och berättar detta för cancerpatienterna!"

"Jaha, fibromyalgi,,, men den sjukdomen finns ju inte så det är ju inget att bry sig om".
Jag svarar,,, ingenting,,, utan vänder mig om och pratar med en trevligare person.
Jag tänker: "#&%!!!*?/&%?!"

"Jag har åxå ont i kroppen, jag tror egentligen jag har samma sjukdom som du. Man får helt enkelt låta bli att känna efter för mycket."
Jag svarar: "Ja, känna efter för mycket är ju aldrig bra."
Jag tänker: "Nej, du har inte fibromyalgi, för om man har det behöver man inte slösa ett enda uns energi på att känna efter!"

"Men du som är så duktig på djur kanske skulle jobba i en djuraffär! Det skulle nog funka eftersom du tycker det är så roligt!"
Jag svarar: "Nja, problemet är ju att kroppen inte orkar liksom."
Jag tänker: "Om det hängde på att jag blir frisk av att har roligt skulle jag fan se till att ha roligt jämt, ditt pucko!"

"Jaha, så du blir bättre av värme. Du borde flytta utomlands."
Jag svarar: "Ja, det borde jag."
Jag tänker: "Ja, vi sjukpensionärer är ju så förmögna, så jag förstår inte varför jag inte kommit på den idén för längesen?"

Detta är bara några exempel på "goda" råd och taktlösa kommentarer man får sig till livs som långtidssjuk med en icke synlig sjukdom. Vet ni hur många gånger jag önskat att jag hade haft benet i gips istället???

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en