En harmonisk plats


En gång för längesedan, ca 20 år sen tror jag, gick jag en kurs i personlig utveckling. I kursen ingick bl a avslappningsövningar som vi skulle göra hemma. När vi gjorde dessa övningar skulle vi föreställa oss att vi befann oss på en riktigt harmonisk plats, där allt var fint och lugn och inget störde. Platsen kunde vara verklig eller fantiserad.

Eftersom jag inte tyckte jag hade någon tillräckligt bra, verklig plats, fantiserade jag fram en. Det var ett rum, ljust och fint, med en mycket skön fåtölj med fotstöd, där man kunde sitta riktigt bekvämt. Fåtöljen stod vid stora fönster och utanför var det grönt gräs och solsken. Allt var lugnt och skönt och jag kände mig trygg där.

Genom åren har jag återvänt till denna fantasiplats åtskilliga gånger och den har hjälpt mig att slappna av och att behålla lugnet i perioder när livet varit svårt.

För en tid sedan, när jag satt i fåtöljen här hemma, slog det mig! Så här bor jag nu, här står min fåtölj,,, vid de stora fönstren, i det ljusa rummet,,, och utanför finns gräs och solsken nu. :)

Jag har fått min harmoniska plats i verkligheten efter så många år!

Kommentarer

  1. Så härligt! Du hade "målbilden" och medvetet och omedvetet skapade du "din plats". Njuuuuuut!

    Kram
    Lena PN

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det smått fantastiskt, Lena?! :D Och jag njuter, det kan du ge dig den på! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en