Mot ljusare tider

 Det känns att det går mot ljusare tider på flera sätt. Vinterns "zombie-mode" börjar lätta tack vare ljuset men även för att en jobbig årsdag ligger bakom mig. 

Det är meteorologisk vår vilket känns förhoppningsfullt. Små barnbarn har glatt visat mig snödroppar senaste veckan. En förmiddag när jag steg ut genom dörren hörde jag talgoxen drilla. Det är bl a såna små tecken som påminner mig om att livet fortfarande är värt att leva. 

Senaste tiden har jag varit ute på flera kul saker och känt mig glad. Ett restaurangbesök med några från "linedance-gänget", trevliga fikabesök, hälsat på hos barn och barnbarn m.m. Det är sånt som piggar upp och jag känner orken återvända. 

Jag har köpt mig en iPad också! Har längtat efter en sådan ett tag och bestämde mig för att ge mig den i "slutat-röka-present". Och så har jag bokat tid för synundersökning för jag tycker att jag ser sämre med mina glasögon. 

Har även lämnat diverse prover på min vårdcentral och tagit första TBE-sprutan. I slutet av mars har jag en läkartid. Så nu kör jag på med "vård och renovering av tant", som jag mestadels missade under hela förra året, fullt förståeligt. 

Apropå kropp och hälsa hade jag och syster anmält oss till en yogakurs som började i söndags. Vi såg verkligen fram emot kursen med stora förväntningar. Lugn och avslappnande yoga skulle det vara. Tyvärr kom våra förhoppningar på skam rejält där! Det gick åt h-e med råge kan man säga. 

Lokalen var otrivsam med skarpt ljus och låg ut mot en hårt trafikerad väg med störande ljud. Ledaren var trevlig och informativ, men själva yogan var för mycket för två rätt stela tanter. Det var väldigt många liggande övningar som man skulle hålla i flera minuter. Det kan jag göra för jag är hyfsat rörlig, men det är inte särskilt bra för min kropp med så  statiska positioner. Så jag mådde bokstavligt talat skit efteråt. Gick på värktabletter i två dygn. Syrran å andra sidan fick ett kraftigt blodtrycksfall under passet och mådde riktigt dåligt. En skrämmande upplevelse. Vi borde skaffat mer information tydligen. Nu har vi gjort det och vet bättre vilken sorts yoga vi ska söka efter. Kanske kommer någon yoga-fantast att säga att det kommer att bli bättre om man fortsätter, men i den här åldern vill man må bra efter sina aktiviteter direkt och inte någon gång  sen. 

Jag har hittat ett litet kul gympaprogram på youtube som jag kör här hemma ibland när vädret är för dåligt för promenader. Det mår jag bra av. Och så har jag ju dansen, som är riktigt rolig. 

Om en dryg vecka drar jag till fjällen med alla mina egna barn och barnbarn. Ytterligare en sak att se fram emot. Lunch med en god vän väntar nästa vecka, sånt är trevligt. 

Så jag har faktiskt känt mig riktigt glad senaste dagarna. Gladare än på länge. Det är jag tacksam över.




Kommentarer

  1. Yoga har verkligen aldrig varit min grej. Utan promenader får räcka. Ha det underbart i fjällen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Vila i frid, lilla fina mamma

Min vardag