Övningskörning

Den senaste tiden har jag "övningskört". :D 

Trots att jag haft körkort sedan 70-talet har jag faktiskt inte kört bil alls de senaste två åren och det var ca 40 år sedan jag körde en automat. 

Och sen alla andra finesser som finns i dagens bilar då! Jag menar, jag har knappt ens haft en bil med elhissar förut, haha. På min tid var det inte AC som gällde, det var KD (korsdrag).

Så redan innan vårt hastiga beslut om Blenda sa jag till maken att vi måste åka ut till ett industriområde en helg så att jag fick öva i lugn och ro utan för mycket trafik runt omkring. 

Sagt och gjort, dagen efter att vi hämtat hem bilen var det dags. Jag hade förberett mig mentalt ett par dagar och intalat mig själv att låsa fast vänsterbenet. Det funkade till full belåtenhet. Gick skitbra! Dock borde jag kört mental träning med högerarmen också för den letade efter växelspaken gång på gång. :D Det finns ju ingen sådan, bara en liten knapp att skruva på. 

Nåväl, det löste sig bra. Jag körde runt och testade att parkera lite varstans. Bara en sån sak som backkamera är ju ett underverk. Tog en stund innan jag blev vän med den, men nu börjar jag få kläm på det. 

När jag kände att bilkörningen satt som den skulle och att det var lugnt, styrde vi hemåt och mot centrum. Funkade fint i lördagstrafiken också. Jag var inte så ringrostig som jag inbillat mig. 

Körde till vårt närmaste köpcentrum och parkerade utanför vår "stammisdjuraffär". Där shoppade vi en bältessele till hunden, som fanns sig i provningen med en ängels tålamod och ett heltäckande baksätesskydd, så nu kan lilla pälsklingen åka med tryggt och säkert och utan att smutsa ned halva bilen. 

Efter detta har jag kört nästan varje dag. Det är jättekul att köra bil igen och jag lär mig någon ny funktion varje gång. Jag gillar ju teknik så det är spännande. Men jag skulle nog te mig oerhört komisk om dagens vana bilförare hörde mig. Nåja, maken hör ju mig, men han har en ängels tålamod och är dessutom pedagogisk. Han har ju kört massor av bilar i tjänsten så han är betydligt mer uppdaterad än en gammal tant, som jag. 

Jag är mera typ..."Åh, GPS!, Åh, den piper när jag kommer för nära något!, Åh, jag behöver bara ha bilnyckeln i fickan!, Åh, sidospeglarna viker sig inåt när jag låser!, Åh, det finns usb-portar!, Åh, vilken massa knappar på ratten!, Åh, farthållare!" Ja, jag skulle kunna fortsätta i evigheter. 

Ja, ni kanske skrattar, men för mig, som inte haft en bil på så många år är förundran över alla nymodigheter stor. :D 

Vi har åkt till flera av stans friluftsområden de senaste dagarna och tagit sköna promenader med hunden på härliga stigar och leder. Frihet! 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en