Till djurens försvar

Att klipp och bilder på djur är väldigt populärt på Facebook har väl inte undgått någon? 

Djur är ju både roliga och söta att se på. Att dela sådant är populärt och gillas av många. 

Men inte sällan ger vissa av dessa klipp och bilder mig rätt dålig magkänsla. Förmänskligandet av våra djur går ibland långt över gränsen. Bristen på empati likaså. 

Jag ser hundar i kläder. Utklädda till diverse figurer och Gud vet vad. Sött och kul, tycker många. Jag kan inte tänka mig att hundarna håller med! Titta på deras ögon nästa gång du ser en sån bild. Det är inte ok att klä ut en hund! Enda gången det möjligen kan vara befogat att klä på en hund något är om man har en väldigt frusen hund som behöver täcke vid kallt och regnigt väder. 

Sen har vi alla filmer på små "kul" undulater som springer hinderbanor, spelar boll m.m. De springer...de flyger inte...
Anledningen till detta är med största sannolikhet att de är vingklippta. En fågel som kan flyga springer nämligen inte. Den är gjord för att flyga. Att klippa deras vingar är inget annat än djurplågeri. 

Och då kommer jag "osökt" in på söta bilder och filmer med tamfåglar och katter eller hundar. Dessa är tagna med livet som insats för fågeln i fråga. Det är inte speciellt gulligt eller kul. Det är att utsätta sin fågel för livsfara. Katter och hundar är rovdjur hur gulliga de än är.
Samma sak gäller för kombinationen bebis-katt/hund. Hur snälla djuren än är vet vi aldrig när deras gräns är nådd.

De senaste dagarna har det cirkulerat ett klipp med en sovande bebis som ligger på en filt på golvet medan en hund till synes täcker över barnet med filten genom att putta på filtens kanter med nosen. 
I helvete den gör!
Vad hunden gör är att "gräva ner" bebisen. Naturligt hundbeteende. Man gräver ned saker som är värda att spara. Bebisen kan ju vara bra att ha en annan gång, när hunden är hungrig liksom...

En annan film som cirkulerat är en med en pit-bull med valpar. Filmen beskrivs som "se hur fint denna hundmamma tar hand om sina valpar". Det är bara det att "tiken" har en rejäl snopp och således är en hane.
Många liknande klipp med påhittad, förmänskligad berättelse cirkulerar.

Kattklipp skrattar många åt. "Har du sett kattklippet?"
Och katter kan ju verkligen bära sig dråpligt åt. Men att sitta och skratta åt katter som fastnat i bärkassar, som blir skrämda till panik, som flyr i dödsångest, är inte min grej. Jag fattar liksom inte det roliga utan undrar mest över filmarens brist på empati, liksom det samma hos de som skrattar åt detta. 

Ja, det finns oändligt många fler exempel. Och självklart finns det riktigt bra och gulliga klipp och bilder med. Men jag önskar mer inlevelse i djurens situation och sluta för tusan tro att djur är något slags halvmänniskor. De är mycket bättre än oss och de vet när de blir utskrattade, var så säker! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en